Winkel

Filter op prijs

Filter op categorie

Solo simili

325.00

Na Levelen V, waarbij het buisframe getekend lijkt maar dus uitgesneden, waar door de schaduwwerking de vorm alsnog de metaalachtige kleur krijgt (of is dat enkel projectie op basis van conditionering?) maakte ik eerder dit jaar. Dat werk daagde me uit te onderzoeken of het met nog minder kon. Een proefje overtuigde me en zie hier het resultaat: Solo simili. Simili verwijst naar het gebruikte papier namelijk simili japon. Dit is van de Nederlandse papierfabriek Schut.

Boekenactie

Oorspronkelijke prijs was: €45.00.Huidige prijs is: €30.00.

Een bijzondere aanbieding voor deze gelegenheid want van Huntenkunst 2024 (start 24 mei) tot en met Kunstschouw (15 t/m 23 juni) kun je beide boeken in één koop verwerven voor slechts 30 euro. En ik signeer ze ook nog voor je.

Narcissus

1,050.00

Het meest begaan met zijn eigen spiegelbeeld is toch zeker de Griekse mythische figuur Narcissus. De beroemde Italiaanse schilder Caravaggio maakte er een meesterlijk schilderij over. Deze sierlijke stoel keert ons de rug toe maar via een omweg is toch zijn keerzijde goed te zien voor ons. In de schilderkunst heeft het gebruik van spiegels of reflecterende oppervlakken een lange traditie. Een imposant voorbeeld is Las Meninas van de Spaanse schilder  Diego Velazquez uit 1656. Echter op deze sobere wijze weergegeven komt de focus naast het spiegelen echter ook helemaal op de afgebeelde stoel én op de lijsten te liggen. Die combinatie vormt een beeld wat we in heel veel variaties kennen uit de populaire cultuur.

Dimensies III

675.00

De Zigzag of Z-stoel van Gerrit Rietveld is wat atypisch uitgestald in dit kijkkastje. Afdoende bescherming tegen al te veel invallend licht zou je zeggen. De diepe schaduw weerspreekt dat evenwel. En de stoel is geheel ge- of beter betekent met potlood. Wordt het daarmee een potloodtekening?

Tijdkring IX

5,800.00

De titel Tijdkring duikt voor het eerst in mijn werk op in 2002. Daarvoor waren er ook al vele werken waar de cirkel een dragend onderdeel van het beeld is. Zoals bijvoorbeeld Maaltijd der vrienden of Stoelendans.  De innige verbondenheid met elkaar visualiseren is wellicht mooier dan de werkelijkheid want daar beginnen er al gauw fricties op te treden. Het moment waarop ieder individu even comfortabel in de groep voegt, is eigenlijk nooit een lang leven beschoren. Dat moment herkennen én ervan kunnen genieten, vaak kun je dat pas echt terugkijkend. De snijtechniek die ik in Rietveld voor het eerst ontdekte en daarna in vele werken zoals bijvoorbeeld Stampede of Babels End II toepaste vind daarmee ook op deze schaal zijn toepassing.

Carrousel II

750.00

Eigenlijk is deze Carrousel II tegelijk met Carrousel gemaakt als schets. Omdat ik voor deze, in tegenstelling tot Carrousel, de lijst nog niet had, is deze wat later afgerond. Maar er is meer want in deze tekening heb ik opnieuw de snijtechniek gebruikt en daarmee de kring van stoelen ook vóór de achtergrond gemonteerd waardoor het licht de kans krijgt de tekening subtiel te beïnvloeden. Het zorgt voor aangename verwarring.

Carrousel

325.00

Leuningen strekken zich reiken naar elkaar tot ze zich verbinden. Zes stoelen versmelten tot één meubel. Ik heb notoir slechte ervaringen met ronddraaien, ik kan er heel slecht tegen. Een van mijn oudere herinneringen (eerste jaar kleuterschool) gaat over dansen in een kring. Een andere; de carrousel op de dorpskermis. Eens maar nooit weer. Toch heeft een draaiende cirkel absoluut zijn schoonheid zo lang ik deze alleen maar hoef te tekenen…

 

Spiegel III

750.00

In 2013 maakte ik Spiegel II en toen was er al het idee om dat ook met een ellips, een ovalen lijst, te proberen. Een ovaal kan door het oog, de kijker namelijk ook geïnterpreteerd worden als een cirkel in perspectief. Alleen een ovalen lijst of beter twee maak je niet zomaar. Recent stuitte ik googelend op Achter de dijk in het Noord-Hollandse Schagen. Zij maken ronde en ovalen lijsten in diverse maten van goed hout. Ik heb meteen maar doorgeschakeld. Afgezien van het lakken heb ik alleen de kleine lijst nog wat bewerkt zodat ik die in het ‘glas’ kan laten vallen.

Rolstoelen

725.00

Er zijn rollen die we allemaal wel kennen. Die we allemaal meerdere keren per dag gebruiken. Ook papier inderdaad. Materiaal wat voor mij op een andere manier heel belangrijk is. Ik teken er op en ik werk er ook wel mee in mijn tekeningen. Zie bijvoorbeeld Blend ook uit 2024. Maar werkend aan deze tekening ontkom ik niet aan de associaties met andere meer mythische rollen, die ook een belangrijk onderdeel zijn van onze cultuur. Rollen die behoren tot de oudste dragers van kennis, van schrift: De Dode-zee rollen. Recent waren bovendien andere boekrollen in het nieuws. Boekrollen die verkoold raakten en bedolven waren onder lava, rotsen en as als gevolg van de uitbarsting van de Vesuvius zo’n tweeduizend jaar geleden. Door ingenieus gebruik van artificial intelligence en scantechnieken kunnen we nu toch delen ervan lezen. Ik hou ervan om uitersten met elkaar te verbinden (Koning, Keizer, Admiraal… popla kennen ze allemaal) en speel graag met de relatie woord en beeld. Pak bijvoorbeeld Stoelgang elders op deze website erbij, die is het meest toepasselijk in dit verband. Twee rolstoelen, een tekening die ik in 2023 maakte zou je ook een voorloper kunnen noemen. Op deze manier deel ik mijn kennis met voor elke stoel een velletje en een rol tegelijkertijd.

Blend

725.00

Ik bezocht in de expositie ‘Stoel neemt stelling’ (23 september – 14 januari 2023) in het Centraal Museum in Utrecht. Natuurlijk bezocht ik deze tentoonstelling. De eerste zaal was in zekere zin gereserveerd voor de lattenleunstoel, ook wel bekend als de Rood-blauwe stoel, van Gerrit Rietveld. Deze zaal met allerlei zeer uiteenlopende toe-eigeningen en interpretaties van  dit ontwerp illustreerde  overtuigend  de niet geringe impact van dit ontwerp. Claudia de Breij blijkt ‘m bijvoorbeeld in een decor van een van haar shows gebruikt te hebben. Het ‘decorstuk’ was in dit geval beplakt met krantenknipsels.  Hedendaagse designers gingen en gaan ermee aan de haal. Een van de meer ingrijpende en eigenlijk ook aangrijpende versies is van ontwerper Maarten Baas. In zijn smoke-serie gaat hij diverse iconische meubels en meer met vuur te lijf. De zwartgeblakerde resten behandeld hij met een hars zodat het door het vuur verzwakte object toch weer  stevig wordt en daarmee bruikbaar. Dat heeft hij jaren gelden ook met dit Rietveld-icoon gedaan. Weken later terug in mijn atelier ontstond het idee om beide in elkaar te blenden en beide versies daarbij helemaal gelijk te behandelen. Baas en Rietveld in de blender als het ware.

Uit de schaduw

325.00

Voor wie wel eens serieuzer heeft getekend zal ‘diepe schaduw’ of ‘de diepte van een schaduw’ niet vreemd in de oren klinken. Zeker wanneer je tekenend naar de waarneming je onderwerp goed naar voren wil laten komen dan helpt het enorm om regelmatig, of soms zelfs juist, te focussen op de schaduw. Daarmee geef je het afgebeelde object vaak veel effectiever meer cachet. Wat nu wanneer de diepte van de schaduw letterlijk wordt genomen? En wat doet dat visueel? ‘Uit de schaduw’ een speelse verkenning.

 

Levelen V

325.00

Kerf in het papier en je hebt ook een lijn. Tekenen door iets weg te halen in plaats van iets toe te voegen.

Weghalen én toevoegen geeft gelaagdheid letterlijk en figuurlijk.

Turnover

250.00

Freewheelend in mijn schetsboekje ontstond dit tekeningetje. Te prikkelend om te laten liggen dus meteen maar uitgewerkt. Isometrie en de ‘Freischwinger‘ een goeden combinatie.

Stop framing us

Voor een kunstenaar die zelf zijn lijsten maakt en die houdt van goochelen met taal is het Engelse woord ‘to frame’ een buitenkansje. Zie mij reeks Framing Rietveld of recenter Framed II en Framed IV  en Unframe. De laatste jaren hebben mijn tekeningen de neiging om, in weerwil van mijn goede bedoelingen, soms uit de lijst te piepen, kruipen of brutaler steken. Die eigenzinnigheid manifesteert zich heel nadrukkelijk in dit werk waar de afgebeelde stoelen stelling nemen tegen mij. Ik weet niet of ik ze hun zin ga geven.

De Aanslag II

625.00

Tijdens het maken van De Aanslag ontstond het idee om het, in ieder geval voor mij, iconische criminele kwartet De Daltons een aanslag op een stoel te laten plegen. Een stoel heeft immers voor elk een poot. Niet elke stoel is daar zonder meer geschikt voor. Uiteindelijk kwam ik op de Militaire stoel van Rietveld. Toen de tekening zo goed als af was besefte ik ineens  dat de Daltons in een heel andere tijd leefden, ruim voor Rietveld. Geen idee waarom ik daar niet eerder op kwam. Ik heb vervolgens mijn Lucky Luke albums erop nageslagen en kwam daar steeds ongeveer het hetzelfde type stoel tegen, met een beetje goede wil was die ook geschikt: De Aanslag II.

De mislukte aanslag

625.00

Natuurlijk volgt deze op mijn eerdere tekening De Aanslag. Maar waarom vier keer zagen tegelijkertijd? Wie iets dieper in mijn werk is gedoken kent mijn liefde voor het beeldverhaal. In Strip komt dat bijvoorbeeld duidelijk naar voren. Die vier synchroon zagers zijn natuurlijk de Daltons en dan niet zozeer de echte uit het wilde westen maar die van tekenaar Morris, de geestelijk vader van Lucky Luke. Vier poten vier boeven daarmee vertrok ik en al zoekend bleef ik opnieuw hangen bij de Militaire stoel van Gerrit Rietveld. So far so good maar toen ik de tekening letterlijk af had schoot me door het hoofd dat ik een ‘detail’ over het hoofd had gezien. De échte Daltons dateren van het tweede deel van de 19e eeuw en deze stoel van Rietveld uit 1923, dat scheelt grofweg een halve eeuw. Met recht een mislukte aanslag.