Winkel
Gaming chair
Wat een voor de hand liggende combinatie eigenlijk want de éénbuisframe-stoel is feitelijk al een parcours gemaakt van een metalen stang of buis. De moeilijkheidsgraad wat opschroeven et voila.
Een vaste hand kun je ook mentaal oefenen, daar is deze tekening bij uitstek geschikt voor.
Solo Simili III
Simili in de titel komt van de door mij bij alle potloodtekeningen gebruikte papiersoort ‘Simili japon’. Dat is een papiersoort die zo’n anderhalve eeuw geleden ontwikkeld is en zijn naam ontleent aan de gelijkenis in kleur en kwaliteit met origineel Japans papier, vandaar ‘Japon’. Fijn papier om met potlood op te tekenen en toch heb ik dat in dit geval niet gedaan. In zekere zin heb ik met een mes getekend en door het gelaagd te monteren laat ik het overige ’tekenwerk’ aan het licht over. Het is dus feitelijk enkel papier wat je hier, ingelijst (dat wel) voorgeschoteld krijgt: Solo Simili dus. Deze sluit aan op Solo Simili en Solo Simili II vandaar de ‘III’.
Siamese stoel II
Een wat ouder bureau- of werkstoel. We kennen vele varianten hiervan. De natuur zadelt ons zo nu en dan ook op met abberaties waarbij er in de celdeling ergens iets mis is gegaan. Een schaap met vijf poten, kalf met twee koppen of uiteraard een siamese tweeling zijn duidelijk voorbeelden daarvan. Wanneer je iets ontwerpt en maakt met je volle verstand komen dit soort ‘fouten’ natuurlijk niet meer voor. Als gedachten experiment én zeker ook als vorm kan het wel interessant of zelfs uitdagend zijn. Het zitvlak verheft zich al.
Schommel V
Deze tekening grijpt direct terug op een ‘oudere’ getiteld ‘Tweezitter‘. Opnieuw een tweezitter dat is meteen duidelijk. Maar door de rondlopende verbinding ontstaat haast vanzelf een schommel. Net zoals schommelen het gevoel, zij het voor even, kan geven dat je je onttrekt aan de wetten van de zwaartekracht, geldt dat hier in zekere zin ook voorde dimensies. Je lijkt te schommelen van de ene naar de andere dimensie.
Afstammelingen IV
Wat een goudmijn is het boek 2100 buisframe stoelen (collectors item!) van Otakar Macel voor mij. Zeker de freischwinger zoals die door Mart Stam is bedacht. Deze past perfect in een isometrisch grid. Op die manier kan ik Stam’s oerversie combineren met vele navolgers. Ik kijk dan niet zozeer naar naam, faam of land van herkomst maar puur naar vorm. Stam is zo ook in deze vierde ‘Afstammelingen’ vergezeld van zijn nakomelingen.
Schaduwen III
Pakt dit stel de talloos vele spotlights? Afgaande op het grote aantal schaduwen zou je zeggen van wel. Een andere mogelijkheid is dat hier twee werelden bij elkaar komen, de échte en die van de schaduwen. Hoe dan ook vormt de schaduwgroep een stevige backup voor het gearmde stel thonetstoelen. Zijn het de families die op de achtergrond een fris nieuw stel steunen en op deze bijzondere dag hen in het volle licht zetten?
Gearmd
Als vorm een herhaling van die uit Pas de deux XIV uit 2023 en Pas de deux XV uit 2024. Het spel met schaduwen speelde ik eerder in de werken Rising Revolt of Schaduwen. De gearmde Thonetstoelen weten zich als het ware in de rug gesteund door de opdoemende schaduwen. Ze duwen deze als het ware naar voren. Een mooi podium voor een goed gesprek of een kersvers stel.
Anti materie
Dit ontwerp van de Deense ontwerper Arne Jacobsen wordt ook wel de Mier genoemd, Ant chair in het Engels. Er bestaan zowel een drie als vierpotige uitvoering van. Voor mijn ‘uitvoering’ was de driepoot uiteraard nodig. De combi tussen met potlood getekend en snijwerk en montage in lagen maakt dat het houten deel van de stoel getekend wordt door het licht. De lijst volgt de vormen van de stoel en het perspectief en maakt zo het geheel tot een soort (familie?)wapen voor deze stoel en daarmee voor Arne Jacobsen.
Ruimteschild
Een in delen messcherpe lijnvoering gecombineerd met meer klassiek potloodtekenwerk levert een, ook in letterlijke zin, gelaagd werk op. Voor de meer taalgevoelige kijker is daar nog de titel ‘Ruimteschild’. Uiteraard een referentie naar de vorm van de lijst.
Draagstoel II
Draagstoelen je ziet ze eigenlijk nog alleen maar in musea, een relict uit vervolgen tijden. Nu kun je de auto als een hedendaagse versie van een draagstoel zien, een zelf-rijdende bovendien. Die ontwikkeling en daaraan gekoppeld de verbetering van het wegennet, manoeuvreerden de draagstoel naar de vergetelheid.
Een andere invalshoek is een stoel met een uitsparing in de rugzijde zodat hij eenvoudiger te tillen is. Die zie je veelal in horeca en schoolsituaties. Zie bjivoorbeeld Duet en Duet II of Snorrenstoel.
Babel IV
Het wegsnijden van de restvormen wanneer ik stoelen rangschik of stapel begon bij Rietveld en heeft sindsdien zijn plek in mijn manier van werken en vooral ook denken verovert. In een kleine tekening als Backwards of bij een groot werk als Tijdkring X. Ook bij het uitsnijden probeer ik mijn grenzen te verleggen. Reden om het uitgangspunt achter Babylonische partituur uit 2018 nog eens af te stoffen. Ruimtelijk en plat op meerdere manieren verweven tot een subtiel weefsel wat subtiel meebeweegt met veranderend licht.
Solo Simili II
Door in laagjes te werken kan ik ook een getekende stoel opbouwen vergelijkbaar met mijn eerdere tekening Solo Simili. Nou ja ’tekening’… Letterlijk is enkel de handtekening getekend dat is als je schrijven als een vorm van tekenen ziet (voor de puristen). Ruimer kun je uiteraard ook met een mes tekenen en daar zijn tal van voorbeelden van te beginnen ergens in prehistorische tijden. Rugleuning en zit in het ene en het buisframe in het andere vlak. Het licht tekent dan zo mooi mee.
Tijdkring X
In zekere zin kun je de gebogen meubels zo als Thonet die uitvond, als een voorloper of zo je wilt een voorstadium, van de buisframe stoel zien. In mijn werk werkte het net andersom. Eerst de verbinding tot een ‘multizit-object’ van de buisframe-stoel zoals recent bij Tijdkring IX maar al eerder ook bij Tijdkring VII, VI en nog eerder Tijdkring III (2007). Bij deze heb ik net als bij nr. IX gebruik gemaakt van de snijtechniek door een deel van de voorstelling separaat op aquarelkarton te maken en dit deel er later in te monteren. De schaduwen die zo ontstaan zorgen voor een aangename tinteling maar ook voor wat verwarring bij de kijker. Ik heb even overwogen om dit werk Thonetwerk te noemen maar dat ging me toch te ver al is het dat natuurlijk wel.
Insiders zullen de Thonet no: 14 herkennen, die hier de leuningen ineen geslagen hebben, en daarmee voorkomen dat het tè relaxed wordt op deze bijeenkomst. Want achterover leunen is er niet bij.
Twee dimensies
Spelen met dimensies dat doe ik wel vaker. In dit geval krijg je een duidelijk twee dimensionaal beeld deels gemaakt met driedimensionale onderdelen. Het resultaat is vervreemdend gewoon. Deze buisframe stoel, die ik ken uit het prachtige uitputtende overzichtswerk over de buisframestoel van de hand van Otakar Macel, leent zich daar bij uitstek voor.
Pas de deux XVI
Deze zestiende Pas de deux hoort zonder meer in reeks thuis want newt als de andere vijftien delen beide stoelen ergens een onderdeel dan wel dat ze elkaar raken. Precies zoals bij een pas de deux beide partners ook afwisselend heel intens en dan weer uiterst subtiel contact houden met elkaar. Toch is deze ook heel afwijkend van de andere vijftien.
Voor wie er aardigheid in heeft: Waar zit ‘m dat dan in?
Mail me je antwoord via de contactpagina en je ontvangt als tegenprestatie een boek.
Steppin’ out
Een andere wereld betreden dat is inherent wat je met een tekening beoogd. Omgekeerd kan die wereld dan ook weer de onze willen betreden. Wat leg maar eens een wereld je wil op, dat valt nog niet mee.















