Winkel
Shadowdancing
Een soort patroon van stoelen van boven met ieder zijn eigen schaduw, da’s logisch maar even doorkijkend, ieder ook zijn eigen lichtbron op zijn eigen hoogte. Uniek door je schaduw en niet door jezelf?
Dit ‘probeerseltje’ bleek de opmaat tot een reeks met Shadowdancing II en III.
Drie stoelen
Een stoel staat in een desolaat landschap tussen onderdelen van twee andere stoelen deels vliegend of zwevend. Wat gebeurd hier?
Dit uitgangspunt weergeven op een ander moment en vanuit een ander standpunt: Drie stoelen II.
Isometrisch drieluik
Drie afzonderlijke parallellogram-vormige lijsten zijn gemonteerd tot een zeshoek, die een isometrische glazen kubus suggereren. Op elke zijde is een zijde van een stoel afgebeeld.
Het laatste avondmaal
Na twee keer een forse Maaltijd der vrienden te hebben geschilderd dringt zich bijna automatisch het meest mythische diner op: het laatste avondmaal. En dan kun je niet om Leonardo da Vinci’s versie heen, dus die heb ik als onderlegger voor de compositie gebruikt.
Judas heeft gedaan wat is voorbestemd en ziedaar de zaak klapt uit elkaar te beginnen met de heilige stoel.Met dank aan het schijnsel van het aureool werpen de stoelen hun dramatische schaduwen naar voren. Dat schijnsel buit ik dankbaar uit in Het laatste avondmaal II waar het de kijker helpt de verschillende karakters te determineren.
Collier
Feitelijk is dit een soort anamorfose van een eerder werk Stoelendans uit 1998. De vervorming die dat met zich meebrengt transformeerde het visueel althans van gewone stoelen naar meer sierlijke ornamenten. Door de kleur- en contrastkeuze wordt het allemaal nog wat mysterieuzer.
De blauwe planeet
Het stoelen-universum kent een ongekende rijkdom aan variëteiten en kleuren. Ook biedt het een keur aan onderlinge relaties en dwarsverbanden. Stoelen uit mijn eigen verleden en dagelijkse leven en onbereikbare stoelen want zeldzaam en kostbaar en kwetsbaar. In drie dimensies op het platte vlak zijn er echter weinig beperkingen.
Droste effect
Het naar de Nederlandse chocolade-fabrikant genoemde effect, het droste-effect, drong zich meteen op toen ik deze aquarel maakte.
Samenzwering II
Een viertal stoelen samengeklonken, eh samengezworen met hun schaduw dreigend vooruit geworpen.
Kijk ook eens naar Samenzwering IV, de potloodtekening Kring en Verbroedering.
Machaon
Boek met grafiek van 7 kunstenaars die allen werk maakten met de dichtbundel ‘Tot de dood op zee’ van Peter Swanborn als vertrekpunt.
Naast mij namen de volgende kunstenaars deel en is daarvan dus grafiek in dit boek terug te vinden: Iris van Dongen, Henk Tichelaar, Linda Zwart, José op ten Berg, Francine Steegs en mijn vrouw Sofia Ramselaar.
Maaltijd der vrienden
Na eerst voornamelijk mijn eigen vertrouwde stoel gebruikt te hebben dienden geleidelijk aan ook ‘vreemde’ zich aan. In het begin direct gekoppeld aan een door een andere kunstenaar gemaakte of afgebeelde stoel zoals bijvoorbeeld door Van Gogh, Duchamps en Magritte en dan vooral omdat ik ze gebruikt had in eerdere werken. Om zo al deze ‘vrienden’ eens uit te nodigen aan een gezamenlijk maal dat leek me wel wat.
Stoelendans
Een kring met stoelen blijft een intrigerend gegeven voor mij. Verwachting, ritme, symmetrie, tijd, familie, gesprek of vergadering, zo maar wat begrippen die in dit verband opkomen. En stoelendans natuurlijk, een rondedans met een stoel minder dan dansers. Zoals gebruikelijk heb ik de dansers niet nodig.
Kijk ook eens naar ‘Collier‘, dat is een anamorfose van dit werk. Verder zijn er op deze site talloze cirkelvormen terug te vinden zoals Kringloop uit 1997, Tijdkring IV uit 2008 of Tijdkring VII uit 2016.
Zetels voor zwarte gaten
Stoelen gebruiken als letter om daar mee een boodschap over te brengen was voor mij een vondst. Zeker als je dan de titel van het werk daarmee in een ander daglicht kan stellen. ‘Z onder titel‘ bijvoorbeeld is zo zeker een speels commentaar op de vele gelijknamige werken in talloze musea. En Zetels voor zwarte gaten is zo een aanbod voor fenomenen in het universum. De stoelen annex letters zijn de hemellichamen die het uitspansel vullen.
Z onder titel
What you see is what you get ofwel Z onder titel. In deze periode heb ik een reeks van werken gemaakt met de stoel als letter. Zoals Alfabet, Meubelshow en als meest imposante Zetels voor zwarte gaten.
Escher in Oirschot
Gemaakt in het eerste van mijn twee afstudeerjaren aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. In de keuken van het studentenhuis van (mijn vrouw) Sofia stond zo’n Oirschotse stoel. Spelend met die stoelvorm doemde deze variant op, een kleinigheid met grote gevolgen. Ik wist toen nog niet dat die zo heette maar een van de docenten op de academie liet die naam vallen. De combinatie tussen in dit geval een tekening en een titel die een vingerwijzing biedt ontstond toen. Mijn taalgevoel en associatief vermogen voegen zich bij de maker en los is de beer.
Recent maakte ik Escher in Oirschot II. Heel anders en toch ook heel verwant.