Winkel

Filter op prijs

Filter op categorie

Toren van Babel II

7,500.00

Na de eerste Toren van Babel bleef ergens achter in mijn hoofd rondzingen dat een waarlijke Toren van Babel dermate overweldigend is en aanwezig zou moeten zijn, dat hij één is met én oprijst uit het land(-schap) waar hij onderdeel van is. Sterker wat hij daarmee feitelijk is. Ook de indruk die de Toren van Babel van Pieter Bruegel I (Museum Boymans-Van Beuningen Rotterdam) op mij maakte speelt daarin sterk mee. Deze, in ieder geval voor mij, min of meer ‘oer-toren’ was rond en mijn eerste toren niet.

Op enig moment de spiraal, die nu de bovenkant is tekenend besefte ik ineens dat zo’n vorm naar buiten toe eindeloos door kan gaan.
Het wonderlijke is dat ik daarmee uitkwam op een vogelperspectief wat minder voor de hand liggend is als je een imposante hoge vorm wil tekenen. Zie de eerste versie die juist vanuit een laag standpunt ofwel kikkerperspectief is getekend.

Pas de deux VIII

575.00

Twee dezelfde stoelen gaan een verbinding aan: ze delen bijvoorbeeld een poot (been) of de leuning loopt in elkaar over. Voor mij leverde dat meteen associaties met dansen op. Een dans voor twee ofwel een pas de deux. Van het ooit als blok van vier of zes te exposeren ensemble is deze met Pas de deux IX de laatst nog resterende tot….

De vergeten stoel

7.50

In 2003 uitgegeven overzicht van het mijn werk.
64 pagina’s full colour met teksten van Chris Manders (oud directeur Academie voor Beeldende Vorming Tilburg) en Bert Diphooren (kunstrecencent Dagblad Tubantia).
Allerlaatste exemplaren!
Drukkerij Van Spijk BV Venlo

Treinstoelen

Opdracht

(Niet te koop)

Een tweede kindje! Die komt uiteraard op de voorgrond. Er is er al een die ook wordt voortgetrokken door de ouderlijke trein. Want waar anders kom je op uit als een van beide een betrekking heeft bij de spoorwegen?

Horizont II

1,000.00

Reflecteren op de horizon.

Perpetuüm mobile II

775.00

Een stoelleuning werp zijn schaduw. Deze verdraait met het draaien van de zon. Door die schaduw te fixeren leg je iets van het moment vast, en nog een en nog een. De klok rond en de volgende dag opnieuw, etcetera.
Zie ook Zenit, Gewelf en Perpetuüm mobile III.

Het laatste avondmaal II

2,650.00

In het Laatste avondmaal maak ik gebruik van de schaduw als verhalend onderdeel van het beeld. Bij Shadowdancing en Shadowdancing II reduceerde ik de vormen sec, door het standpunt recht van boven te kiezen, al vrijwel tot een geometrische vorm. Door het lichtgebruik (contrast) lichten ze op als een soort juwelen. Hier zijn de 12 juwelen gerangschikt rond een ovalen tafel en aan de hand van met name hun schaduw geven ze wat van hun voorkomen kwijt.

Shadowdancing II

Het kleinere werk Shadowdancing vroeg voor mijn gevoel om een monumentalere maar vooral ook kleurrijkere uitwerking. Kleurrijker om meer recht te doen aan een dancing of disco met vele kleuren licht in een donkere ruimte. En met alle aanwezigen net zo kleurrijk ‘dressed to impress’ zogezegd.
Zie ook Shadowdancing III.

Samenzwering IV

275.00

Een van boven belichte tafel werpt zijn schaduw op de grond in een verder donkere ruimte die verder niets prijsgeeft. De door de schaduw vrij goed herkenbare stoelen eraan aangeschoven. Aangeschoven?

Tijdkring II

Na Tijdkring volgde deze. Heel anders meer mytische en mysterieus.In dit geval was mijn eigen associatie in ieder geval die met Stonehenge. Bewegen de leuningen van de zittingen weg of er juist naar toe?
Alles is gericht op het middelpunt van de kring waar ook de felle lichtbron zit. Wat is daar?

Nieuwe generatie

Opdracht

(Niet te koop)

En dan dient zich een nakomeling aan. Die wordt het stralende middelpunt in, wat vanaf nu het gezin heet. Met trekken van beide ouders dat spreekt.

Stapeling

Uitgangspunt: een plaat lino van 40 x 40 en één malletje van een stoel, vooruit mijn meest gebruikte exemplaar namelijk die uit mijn ouderlijk huis. Stapel deze ruimte, dit vlak feitelijk van onderaf zo constructief correct mogelijk vol, zodat er zo min mogelijk restruimte resteert aan de bovenkant. De inschatting was dat dit een interessant grafisch patroon zou kunnen opleveren.

Leerstoel

Opdracht

(Niet te koop)

Wat geef je cadeau als je wederhelft een leerstoel krijgt? Juist ja, een leerstoel. Aan mij de schone taak om die te maken. Een enorme hoeveelheid kennis dient onderdak te vinden. Is de zitting ook niet te zien als het dak van een stoel? Dan kan zich die kennis ophopen onder dat dak ofwel die hersenpan. Vanzelfsprekend moet die kennis in een dergelijke positie ook van tijd tot tijd gedeeld worden en ook daar is in voorzien.

Tijdkring

De eerste tijdkring. Tijdens een tentoonstelling zag ik opnieuw werk Four windows van Jan Dibbets. Het dynamische wat een perspectivische figuur als een parallellogram of een ellips kan krijgen door hem te isoleren zoals Dibbets doet, dat stond mij ook voor ogen. Een kring van stoelen zo plaatsen dat ze ontaard raken, dat stelde ik me tot doel. De omgeving net zo ambigue als de vormen zelf. Ruimte? Water? Spiegeling? Beweging?
Vanwege het cyclische besloot ik 12 stoelleuningen te gebruiken, later bleek tijdkring toen ik het woordenboek erop nasloeg, als woord te bestaan in de astronomie.

Duet I

825.00

Eigenlijk trof ik dit letterlijk zo aan op een zonnige dag ergens in een galerie. Dus in mijn oeuvre is dit eigenlijk een beetje een buitenbeentje want  ‘enkel’ direct min of meer naar de waarneming gemaakt. Zie ook andere duetten als Duet II en  Duet III en zeker ook de Pas de Deux reeks.

Toren van Babel

De eerste Toren in driepuntsperspectief, stoelen zover het oog rijkt. Omvattend zoals je van zo’n mythische constructie mag verwachten. Zie ook de opvolgers Toren van Babel II, III.
Of de werken waarin ik het interieur heb weergegeven zoals Babel interieur en Babel interieur II en Babel II maar ook Arena.