Winkel

Filter op prijs

Filter op categorie

Shadowdancing II

Het kleinere werk Shadowdancing vroeg voor mijn gevoel om een monumentalere maar vooral ook kleurrijkere uitwerking. Kleurrijker om meer recht te doen aan een dancing of disco met vele kleuren licht in een donkere ruimte. En met alle aanwezigen net zo kleurrijk ‘dressed to impress’ zogezegd.
Zie ook Shadowdancing III.

Samenzwering IV

275.00

Een van boven belichte tafel werpt zijn schaduw op de grond in een verder donkere ruimte die verder niets prijsgeeft. De door de schaduw vrij goed herkenbare stoelen eraan aangeschoven. Aangeschoven?

Tijdkring II

Na Tijdkring volgde deze. Heel anders meer mytische en mysterieus.In dit geval was mijn eigen associatie in ieder geval die met Stonehenge. Bewegen de leuningen van de zittingen weg of er juist naar toe?
Alles is gericht op het middelpunt van de kring waar ook de felle lichtbron zit. Wat is daar?

Nieuwe generatie

Opdracht

(Niet te koop)

En dan dient zich een nakomeling aan. Die wordt het stralende middelpunt in, wat vanaf nu het gezin heet. Met trekken van beide ouders dat spreekt.

Stapeling

Uitgangspunt: een plaat lino van 40 x 40 en één malletje van een stoel, vooruit mijn meest gebruikte exemplaar namelijk die uit mijn ouderlijk huis. Stapel deze ruimte, dit vlak feitelijk van onderaf zo constructief correct mogelijk vol, zodat er zo min mogelijk restruimte resteert aan de bovenkant. De inschatting was dat dit een interessant grafisch patroon zou kunnen opleveren.

Leerstoel

Opdracht

(Niet te koop)

Wat geef je cadeau als je wederhelft een leerstoel krijgt? Juist ja, een leerstoel. Aan mij de schone taak om die te maken. Een enorme hoeveelheid kennis dient onderdak te vinden. Is de zitting ook niet te zien als het dak van een stoel? Dan kan zich die kennis ophopen onder dat dak ofwel die hersenpan. Vanzelfsprekend moet die kennis in een dergelijke positie ook van tijd tot tijd gedeeld worden en ook daar is in voorzien.

Tijdkring

De eerste tijdkring. Tijdens een tentoonstelling zag ik opnieuw werk Four windows van Jan Dibbets. Het dynamische wat een perspectivische figuur als een parallellogram of een ellips kan krijgen door hem te isoleren zoals Dibbets doet, dat stond mij ook voor ogen. Een kring van stoelen zo plaatsen dat ze ontaard raken, dat stelde ik me tot doel. De omgeving net zo ambigue als de vormen zelf. Ruimte? Water? Spiegeling? Beweging?
Vanwege het cyclische besloot ik 12 stoelleuningen te gebruiken, later bleek tijdkring toen ik het woordenboek erop nasloeg, als woord te bestaan in de astronomie.

Duet I

825.00

Eigenlijk trof ik dit letterlijk zo aan op een zonnige dag ergens in een galerie. Dus in mijn oeuvre is dit eigenlijk een beetje een buitenbeentje want  ‘enkel’ direct min of meer naar de waarneming gemaakt. Zie ook andere duetten als Duet II en  Duet III en zeker ook de Pas de Deux reeks.

Toren van Babel

De eerste Toren in driepuntsperspectief, stoelen zover het oog rijkt. Omvattend zoals je van zo’n mythische constructie mag verwachten. Zie ook de opvolgers Toren van Babel II, III.
Of de werken waarin ik het interieur heb weergegeven zoals Babel interieur en Babel interieur II en Babel II maar ook Arena.

Drie stoelen II

975.00

Een stoel staat (nog) fier overeind in een wat apocalyptische sfeer. Rondvliegend het aantal onderdelen corresponderend met twee andere stoelen. Wat gebeurd hier? Dit is een tweede uitwerking van dit idee, zie voor de andere Drie Stoelen.

Shadowdancing

200.00

Een soort patroon van stoelen van boven met ieder zijn eigen schaduw, da’s logisch maar even doorkijkend, ieder ook zijn eigen lichtbron op zijn eigen hoogte. Uniek door je schaduw en niet door jezelf?
Dit ‘probeerseltje’ bleek de opmaat tot een reeks met Shadowdancing II en III.

Drie stoelen

975.00

Een stoel staat in een desolaat landschap tussen onderdelen van twee andere stoelen deels vliegend of zwevend. Wat gebeurd hier?
Dit uitgangspunt weergeven op een ander moment en vanuit een ander standpunt: Drie stoelen II.

Isometrisch drieluik

750.00

Drie afzonderlijke parallellogram-vormige lijsten zijn gemonteerd tot een zeshoek, die een isometrische glazen kubus suggereren. Op elke zijde is een zijde van een stoel afgebeeld.

Het laatste avondmaal

Na twee keer een forse Maaltijd der vrienden te hebben geschilderd dringt zich bijna automatisch het meest mythische diner op: het laatste avondmaal. En dan kun je niet om Leonardo da Vinci’s versie heen, dus die heb ik als onderlegger voor de compositie gebruikt.
Judas heeft gedaan wat is voorbestemd en ziedaar de zaak klapt uit elkaar te beginnen met de heilige stoel.Met dank aan het schijnsel van het aureool werpen de stoelen hun dramatische schaduwen naar voren. Dat schijnsel buit ik dankbaar uit in Het laatste avondmaal II waar het de kijker helpt de verschillende karakters te determineren.

Collier

750.00

Feitelijk is dit een soort anamorfose van een eerder werk Stoelendans uit 1998. De vervorming die dat met zich meebrengt transformeerde het visueel althans van gewone stoelen naar meer sierlijke ornamenten. Door de kleur- en contrastkeuze wordt het allemaal nog wat mysterieuzer.

De blauwe planeet

2,000.00

Het stoelen-universum kent een ongekende rijkdom aan variëteiten en kleuren. Ook biedt het een keur aan onderlinge relaties en dwarsverbanden. Stoelen uit mijn eigen verleden en dagelijkse leven en onbereikbare stoelen want zeldzaam en kostbaar en kwetsbaar. In drie dimensies op het platte vlak zijn er echter weinig beperkingen.