Potloodtekeningen
Voorop
De manier van kijken en denken die ten grondslag lag aan de werken uit de series ‘uittreden‘ en ‘voetstuk‘ incorporeert zich als het ware. Wanneer ik dan, in dit geval, blader door het acht centimeter dikke boek ‘Atlas of furniture design‘ van de Duitse fabriek Vitra en zoek naar een ontwerp van Rietveld (waar stond dat nou ook al weer?), valt mijn oog terloops op het ontwerp van de Italiaanse architect Guiseppe Terragni en wel zijn ontwerp voor het Casa del Fascio: de Laraina. Toen dit kwartje viel ben ik per direct met dit werk begonnen.
De aanslag
Uit geheel onverwachte hoek wordt hier ineens aan een stoelpoot gezaagd. En dat nog wel aan een stoel van Rietveld! In dit geval aan de militaire stoel zelfs. Zou dat nog iets betekenen?
Uitbraak II
Wanneer er tegengestelde belangen in het spel zijn wil meebewegen nog wel eens een oplossing zijn. Wie dan meebeweegt is punt twee. In dit geval de lijst zo te zien.
Levelen III
Terwijl ik Levelen maakte popte deze mogelijkheid al tekenend in mij hoofd op. Het vergde nog wat hoofdbrekens hoe dan precies maar ja, dan kun je er het beste maar gewoon aan beginnen. Zo gezegd, zo gedaan en zie hier het resultaat. Credits opnieuw naar Mart Stam, wat een prachtige uitvinding die ‘éénbuisframestoel‘!
Levelen
Unframe een tekening die ik nog maar net af had, vroeg om dit vervolg. Op een zekere afstand lijkt het een patroon van 10 buisframe-stoelen. Maar is dat ook zo? Twee patronen die interfereren en afhankelijk van de positie die je als kijker inneemt een steeds subtiel wisselend beeld opleveren. Een soort kinetische kunst waarbij de energie van jou als kijker moet komen.
Tevens heb ik deze gemaakt als voorstudie groter werk in kleur op aquarel-karton. Die gaat komende zomer volgen.
Unframe
Alweer twee jaar geleden maakte ik Levitatie en dit is een directe opvolger daarvan natuurlijk, wat overigens niet betekent dat ik me daar bewust van was toen ik deze maakte. Zo zie je dat je, via dit keer een andere weg, weer verzeild kunt raken op een plek waar je al ooit was. Ik hou van dit ruimtelijke spel vooral ook omdat je het eigenlijk alleen ‘live’ kunt spelen. Speel mee!
Verheffen
Wanneer is een tekening nog een tekening? Ik teken meestal met potlood. Kijk naar mij ‘tekening’ The making of.. en daar teken ik met ijzerdraad. Die lijn trek ik in dit werk door. De zitting en rugleuning zijn gemaakt met het papier, simili japon, waar ik altijd op teken. Teken ik daar nu dan mee?
Twee rolstoelen
De eerste indruk, kijkend naar alle andere stoelen die ik in de loop der jaren heb getekend, is ongetwijfeld “Waarom een rolstoel?”. En inderdaad naarmate er meer op of aan een stoel zit, hoe functioneel ook, des te geringer mijn interesse ervoor. Tegelijkertijd kom ik er nogal eens een tegen dus ergens is zo’n stoel latent altijd wel aanwezig. Semantisch gezien kun je filosoferen over de vraag wanneer een rolstoel een rolstoel is? Dat deed ik met dit als resultaat. Overigens verwacht ik wel dat deze (linker-) rolstoel een uitzondering zal blijven.
The making of
Wanneer je tekent komt de lijn uit je potlood en in lijn met die gedachte ben ik dit werk gaan maken. Hier moet ik wel bij zeggen dat het idee aangejaagd is doordat het nogal eens voorkomt dat de kern van het potlood, grafiet-staafje, beduidend korter is dan het Koh-I-Noor-potlood lang is. Dan kijk je in zo’n zwart gaatje waar precies een stukje ijzerdraad in past….
Uitbraak
De SB02 van Cees Braakman, gefabriceerd door meubelfabriek Pastoe heb ik inmiddels in een flink aantal tekeningen gebruikt. Zie bijvoorbeeld Pinocchio II, Pinocchio III, Lie Back en Unlock. Van tijd tot tijd duikt hij weer op zoals ook in dit geval.
Pas de deux XIV
Gearmd over straat? Ingehaakt voor een zwierige wals, polka of line-dance? Neem plaats en bedenk welke dans je voorkeur geniet. De vloeiende stijl van de thonetstoel met het fraai gebogen hout is een en al beweging. Dat die niet eerder onderwerp werd van mijn reeks ‘pas de deux‘ verbaasd me zelf wellicht nog wel het meest. Maar ja wat voor de hand ligt ligt vaak genoeg uit zicht.
Escapisme
Op deze manier opgebouwd worden de spijlen van de rugleuning het traliewerk van een venster. Een gevangenisraam? Is de ruimte achter deze leuning een gevangenis? Of zitten we aan deze zijde gevangen? Of zit de gevangenis enkel in ons hoofd? In dat laatste geval wordt ontsnappen een stuk lastiger.
Next level II
Wat heeft een satéprikker met een stoel te maken? Waarom geen stoel mét een sateprikker maken. Voíla.
Medusa’s stoel
Heet gestoomd wordt het harde hout buigzaam, zo heeft Thonet uitgevonden en hij is er onsterfelijk mee geworden. Het ronde hout krijgt bijna slangachtige eigenschappen. De basis voor deze tekening is zijn 214. Een tijdloos ontwerp wat nog steeds zeer gewild is. Ik vormde deze al eens om tot een spin. Ik speelde al langer met het idee om Medusa met een Thonet te combineren maar het wilde maar niet in elkaar passen.
Ik zocht die match in eerste instantie meer bovenaan, bij de leuning maar zie hier toen ik daarvan lost wist te komen…
Universum III
Van tijd tot tijd blijft de zeshoekige lijst opduiken in mijn werk. Dat heeft alles te maken met zijn isometrische grondslag. Wie de ontwikkelingen in mijn potloodtekeningen volgt is het opgevallen dat de derde dimensie op allerlei manieren, opzichtig, subtiel en slinks ingang gevonden heeft. Een van mijn vroegste potloodtekeningen ‘Universum’ uit 1992 vindt zo een nazaat in deze.