Potloodtekeningen
Next level II
Wat heeft een satéprikker met een stoel te maken? Waarom geen stoel mét een sateprikker maken. Voíla.
Medusa’s stoel
Heet gestoomd wordt het harde hout buigzaam, zo heeft Thonet uitgevonden en hij is er onsterfelijk mee geworden. Het ronde hout krijgt bijna slangachtige eigenschappen. De basis voor deze tekening is zijn 214. Een tijdloos ontwerp wat nog steeds zeer gewild is. Ik vormde deze al eens om tot een spin. Ik speelde al langer met het idee om Medusa met een Thonet te combineren maar het wilde maar niet in elkaar passen.
Ik zocht die match in eerste instantie meer bovenaan, bij de leuning maar zie hier toen ik daarvan lost wist te komen…
Universum III
Van tijd tot tijd blijft de zeshoekige lijst opduiken in mijn werk. Dat heeft alles te maken met zijn isometrische grondslag. Wie de ontwikkelingen in mijn potloodtekeningen volgt is het opgevallen dat de derde dimensie op allerlei manieren, opzichtig, subtiel en slinks ingang gevonden heeft. Een van mijn vroegste potloodtekeningen ‘Universum’ uit 1992 vindt zo een nazaat in deze.
Voetstuk IV
De tulp-armstoel van Eero Saarinen is met name vanwege zijn onderstel een geschikte kandidaat voor mijn, inmiddels uit vier exemplaren bestaande, serie ‘Voetstuk’. Het onderstel van de stoel is letterlijk het voetstuk onder de ingelijste tekening en maakt daarmee het geheel tot een vrijstaand object. Voor wie verder kijkt op mijn website ziet hier natuurlijk direct de link met de ‘Uittreden‘ serie.
Voetstuk III
De ‘Kufenstuhl‘ een Duits schoolstoeltje wat standaard in vijf in verschillende maten gemaakt werd. Het is ontworpen door Karl Nothhelfer. Voor mij was het onderstel waardoor de stoel in feit op twee poten rust de reden waarom ik getriggerd werd door dit ontwerp.
Voetstuk II
Afgelopen voorjaar tijdens Huntenkunst’22 stonden er in de stand van een collega drie wat oudere houten Duitse kantoorstoelen. Vanuit een aangenaam gesprek in mijn stand kwamen we, hoe kan het ook anders, te spreken over die stoelen. Ik fotografeerde die want ze spraken me wel aan. Zoals wel vaker zakte de herinnering eraan wat weg in de vergetelheid totdat ik Voetstuk maakte. Toen moest ik er meteen aan denken. De foto bleek nog op mijn telefoon te staan.
Uittreden VIII
In de bij Uittreden VII beschreven zoektocht viel mijn andere oog op dit ontwerp uit 1905/1906 van de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. Hij is ontworpen voor het Peter A. Beachy House in Chicago. De extreem hoge leuning heeft overduidelijk vooral een esthetische functie. Het is die hoogte die mijn oog trok en mij als het ware (ver-)leidde tot deze 3D-tekening.
Uittreden VII
Eigenlijk zoekend naar iets anders viel mijn oog bladerend een van mijn ‘stoelenboeken’ op dit ontwerp van Charles Rennie Macintosh. Vorm hoogte van de leuning kortom een ideale kandidaat om uit te laten treden. De rest is geschiedenis.
Een slag groter dan de gelijknamige nummers, I, II, III, IV, V en VI.
Dubbelportret II
Een in dimensies uitgebreide variatie op Dubbelportret die ik eerder deze maand al maakte. Zoals wel vaker werkte ik aan een andere tekening toen zich deze mogelijkheid als het ware opdrong. Dan rest er niets anders dan het maar gewoon uit te proberen. Tot tevredenheid van de afgebeelde stoelen. Wat dan weer geconstateerd kan worden door als kijker de juiste positie in te nemen.
Verpoot
Verpoten, het uit elkaar plaatsen van jonge plantjes zodat ze ruimte hebben om door te groeien, heb ik tijdens vakantiebaantjes in mijn jeugd veel gedaan. Dit is in zekere zin een speelse herinnering daaraan, althans in mijn hoofd. Hier is de poot als een soort scheut verplaatst maar dan ook meteen naar een andere dimensie. En nu maar wachten of hij goed uitgroeit.
Dubbelportret
Een stoel geportretteerd zoals ik dat met name in de gelijknamige reeks heb gedaan (zie bijv. Portret 16 of Portret 43) maar dan met z’n tweeën in één lijst. Een dubbelportret dus maar zo bezien eigenlijk ook weer niet.
Puzzled
Van zichzelf heeft deze stoel van Cees Braakman, de sB02 al een wat verbaasde blik. Voor wie het wil zien althans. Uittredend uit zijn eigen schaduw (is het dat?) blijft die blik achter. Verbazing alom.
Next level
Een bureaustoel van een wat hogere leeftijd helpt bij de helikopterview die nogal eens gemist wordt op een kantoor.