Winkel
Siamese stoel
Voor onafscheidelijke kinderen die alles wat ze voorgezet krijgen willen delen.
Pas de deux IX
Samen met Pas de deux VIII zijn dit de laatste van een reeks die ik nog in mijn bezit heb. Door steeds twee dezelfde stoelen op enigerlei wijze met elkaar te verbinden ontstaan associaties met dansfiguren en/of dansbewegingen.
Doors of perception
Een spel met ruimte en licht. Het passe-partout wat normaal enkel dient om het werk goed te beschermen in een lijst, krijgt hier een inhoudelijke rol. De ruimte waarin we ons bevinden geeft niets prijs behalve de openingen naar de ruimte of ruimtes waar we op uitkijken. Licht en schaduw worden onze ruimte ingeworpen.
Verlichting
Een belangrijk steunpunt maakt zich los van de stoel maar brengt paradoxaal genoeg tegelijkertijd verlichting.
Toren van Babel II
Na de eerste Toren van Babel bleef ergens achter in mijn hoofd rondzingen dat een waarlijke Toren van Babel dermate overweldigend is en aanwezig zou moeten zijn, dat hij één is met én oprijst uit het land(-schap) waar hij onderdeel van is. Sterker wat hij daarmee feitelijk is. Ook de indruk die de Toren van Babel van Pieter Bruegel I (Museum Boymans-Van Beuningen Rotterdam) op mij maakte speelt daarin sterk mee. Deze, in ieder geval voor mij, min of meer ‘oer-toren’ was rond en mijn eerste toren niet.
Op enig moment de spiraal, die nu de bovenkant is tekenend besefte ik ineens dat zo’n vorm naar buiten toe eindeloos door kan gaan.
Het wonderlijke is dat ik daarmee uitkwam op een vogelperspectief wat minder voor de hand liggend is als je een imposante hoge vorm wil tekenen. Zie de eerste versie die juist vanuit een laag standpunt ofwel kikkerperspectief is getekend.
Pas de deux VIII
Twee dezelfde stoelen gaan een verbinding aan: ze delen bijvoorbeeld een poot (been) of de leuning loopt in elkaar over. Voor mij leverde dat meteen associaties met dansen op. Een dans voor twee ofwel een pas de deux. Van het ooit als blok van vier of zes te exposeren ensemble is deze met Pas de deux IX de laatst nog resterende tot….
De vergeten stoel
In 2003 uitgegeven overzicht van het mijn werk.
64 pagina’s full colour met teksten van Chris Manders (oud directeur Academie voor Beeldende Vorming Tilburg) en Bert Diphooren (kunstrecencent Dagblad Tubantia).
Allerlaatste exemplaren!
Drukkerij Van Spijk BV Venlo
Treinstoelen
Opdracht
(Niet te koop)
Een tweede kindje! Die komt uiteraard op de voorgrond. Er is er al een die ook wordt voortgetrokken door de ouderlijke trein. Want waar anders kom je op uit als een van beide een betrekking heeft bij de spoorwegen?
Horizont II
Reflecteren op de horizon.
Perpetuüm mobile II
Een stoelleuning werp zijn schaduw. Deze verdraait met het draaien van de zon. Door die schaduw te fixeren leg je iets van het moment vast, en nog een en nog een. De klok rond en de volgende dag opnieuw, etcetera.
Zie ook Zenit, Gewelf en Perpetuüm mobile III.
Het laatste avondmaal II
In het Laatste avondmaal maak ik gebruik van de schaduw als verhalend onderdeel van het beeld. Bij Shadowdancing en Shadowdancing II reduceerde ik de vormen sec, door het standpunt recht van boven te kiezen, al vrijwel tot een geometrische vorm. Door het lichtgebruik (contrast) lichten ze op als een soort juwelen. Hier zijn de 12 juwelen gerangschikt rond een ovalen tafel en aan de hand van met name hun schaduw geven ze wat van hun voorkomen kwijt.
Shadowdancing II
Het kleinere werk Shadowdancing vroeg voor mijn gevoel om een monumentalere maar vooral ook kleurrijkere uitwerking. Kleurrijker om meer recht te doen aan een dancing of disco met vele kleuren licht in een donkere ruimte. En met alle aanwezigen net zo kleurrijk ‘dressed to impress’ zogezegd.
Zie ook Shadowdancing III.
Samenzwering IV
Een van boven belichte tafel werpt zijn schaduw op de grond in een verder donkere ruimte die verder niets prijsgeeft. De door de schaduw vrij goed herkenbare stoelen eraan aangeschoven. Aangeschoven?
Tijdkring II
Na Tijdkring volgde deze. Heel anders meer mytische en mysterieus.In dit geval was mijn eigen associatie in ieder geval die met Stonehenge. Bewegen de leuningen van de zittingen weg of er juist naar toe?
Alles is gericht op het middelpunt van de kring waar ook de felle lichtbron zit. Wat is daar?
Nieuwe generatie
Opdracht
(Niet te koop)
En dan dient zich een nakomeling aan. Die wordt het stralende middelpunt in, wat vanaf nu het gezin heet. Met trekken van beide ouders dat spreekt.