Winkel

Filter op prijs

Filter op categorie

Escher in Oirschot III

675.00

Wordt hier een kader getrokken om, zoals dat op een computer gaat een deel te selecteren voor een bewerking dan wel afbeelding? Of is de getekende stoel uit zijn jasje aan het groeien?

Schoorvoetend wordt hier door de maker de derde dimensie betreden en blijft het tegelijkertijd ook een tekening aan de muur. Wat is nog een lijst en hoe en wanneer gebruik je die?

 

 

Finishing touch (Pinocchio)

Na al vele malen op meerdere manieren de De SBo2 van  Cees Braakman getekend te hebben is het terugkijkend eigenlijk vreemd dat pas nadat de Pinocchio, Pinocchio II en Pinocchio III het levenslicht zagen, ik de relatie legde tussen een potlood wat net het papier raakt én precies op de juiste plek bovendien, dat zo’n potlood dan feitelijk samen met de tekening ook een Pinocchio worden. Nu, dan is het enkel nog zaak om dat vast te leggen, letterlijk wel te verstaan.

Uittreden V (Ponti)

425.00

De Superleggera, nog steeds in productie bij de Italiaanse fabrikant Cassina, een ingenieus ontwerp van architect  Gio Ponti verdiend zeker een hommage! Maar mag dat in twee dimensies? Doet dat wel volledig recht aan dit ontwerp, deze stoel? Het antwoord zit in dit werk besloten: Uittreden.

Ik ben geen stoel

160.00

Een niet mis te verstane uiting van deze stoel, eh getekende stoel. Een speelse verwijzing naar de Belgische surrealistische schilder René Magritte en dan met name naar zijn beroemde schilderij ‘Ceci n’est pas une pipe‘.

Is een getekende stoel net zo veel stoel? Mentaal mogelijk wel dan is het het beeld in je hoofd. Maar als je erop wil gaan zitten? Dit oversteken van begrip naar beeld naar archetype en weer terug vind ik zeer fascinerend, zie bijvoorbeeld ook de tekening ‘Strip‘.
Bedacht in een oplage van 5 is de eerste uit 2017 verkocht. Deze vier allen net voltooid.

Uittreden IV

425.00

Wanneer de beperkingen van twee dimensies je te zwaar vallen dien je uit te treden. Verleg je grenzen en betreed de derde dimensie!

Zie ook Uittreden I, II en III en Escher in Oirschot III en Stairway to heaven.

Uittreden III

425.00

Gerrit Rietveld had als meubelmaker en architect natuurlijk een sterke voorkeur voor drie dimensies. Niet zo vreemd dus dat dit ontwerp van hem, de militaire stoel,  zich aan de beperkingen van twee dimensies ontworsteld.

Zie ook Uittreden I, II, IV en Escher in Oirschot III en Stairway to heaven.

Uittreden II

425.00

Wat als het afgebeelde onderwerp niet langer genoegen neemt met leven in twee dimensies? Dan is uittreden de enige remedie.

Zie ook verwante werken Uittreden I, III, IV, Escher in Oirschot II en Stairway to heaven.

Uittreden I

“Ik heb je werk in goede orde ontvangen. Wat leuk dat je een boek meestuurde.
Ik kwam je op het spoor omdat ik googelde op Oirschotse stoel. Ik ben opgegroeid in Oirschot en ben daar altijd blijven komen tot mijn vader onlangs overleed. Ik zocht naar een aandenken van mijn mooie oude dorp, maar er is weinig te vinden en wat je tegenkomt is erg oubollig. Dit werk van jou sprak me meteen aan, vooral omdat er humor in zit, want dat past bij mijn vader. Ik ben er erg blij mee, hij krijgt een mooi plekje in mijn woonkamer.”

(aldus de koper van deze tekening)

Zie ook de verwante werken Uittreden II, III, IV, Escher in Oirschot II en Stairway to Heaven.

Denkend aan…

250.00

Een van de leden van het eerste uur van de kunstenaarsvereniging Hoorn e.o. (dat e.o. strekt zich zo ver als in ieder geval Tilburg blijkbaar) heeft bedacht om van die leden een werk te kiezen en de andere leden daarop te laten reageren met een werk. Op de koppeling had niemand verder invloed. Alles werd getoond op de tentoonstelling ‘Ontmoetingen’ in De Boterhal in Hoorn ter ere van het 50-jarige bestaan van de vereniging. De Boterhal is de vaste uitvalsbasis. Ik kreeg een werk van Paul Stap aangereikt. Gepolychromeerd gevonden hout. Paul is een gepassioneerd duiker (geweest).

‘Denkend aan…’ is mijn reactie op het werk van Paul Stap en was daarmee te zien op de genoemde tentoonstelling.

Escher in Oirschot III

775.00

De impact van Escher’s bezoek aan Oirschot, door mij voor het eerst opgetekend in 1989 (Escher in Oirschot) is veel groter dan ik in het vorige millenium durfde te dromen. Sterker nog er waren überhaupt geen dromen in dit verband. Ook liet de follow up nogal lang op zich wachten. Recent was daar Escher in Oirschot II: een lijstverbinding tussen twee lijsten door middel van de spijlen van de rugleuning. Daarmee annexeert het werk ook een beetje de omgeving waar het hangt. In dit werk wordt zelfs de derde dimensies betreden.

Mirror me

De in film en strips veelvuldig gebruikte ‘overshoulder‘ heeft als nadeel dat je deze figuur (vorm) in kwestie niet goed kan zien. In een film of strip los je dit op doordat je meerdere beelden, ervoor en/of erna, gebruikt maar als je er maar één hebt? Dan is een spiegel natuurlijk een optie. Bijkomend voordeel is dat je als kijker ook (deels) onderdeel van het werk wordt.

Droste-effect III

975.00

Het in het beeld herhalen van het beeld is genoemd naar het bewaarblik van de Nederlandse chocolade-fabrikant Droste. Daar refereerde ik al aan in mijn werk Droste-effect. In dit geval voeg ik daar ruimtelijk nog een laag aan toe door de ingelijste tekening in zichzelf te laten herhalen. Schaduwwerking wordt zo een wezenlijk onderdeel van het beeld.

 

Drie vouwstoelen

950.00

Na Escher in Oirschot II en Stairway to heaven een volgende stap. De tekening, in dit geval het tweeluik, neemt met jou medewerking (dat wel) een deel van je ruimte in en toont op dat moment waarom er sprake is van ‘drie’ vouwstoelen terwijl er overduidelijk slechts twee afgebeeld zijn…

Bij die verplaatsing komt echter de ruimte aan de wand opnieuw vrij.

Levitatie

In sommige eerdere werken zoals de aquarel Rietveld of de potloodtekening Schommel II en recenter Relaties maak ik net als in deze gebruik van meerdere lagen in het beeld. Hierdoor wordt het licht, of eigenlijk beter een van de consequenties van  licht namelijk schaduw, een belangrijk  element wat de tekening mee bepaald  en in zekere zin dynamischer maakt. De getekende stoel maakt zich als het ware los uit de tekening.

Stairway to heaven

750.00

De vermaarde Schotse architect Charles Rennie Macintosh ontwierp gebouwen tot in de ultieme details en dat ging vaak zover als zo’n beetje het volledige interieur. Vandaar dat hij ook nogal wat stoelen op zijn naam heeft staan. Beperkend tot die laatste is hij bekend van zijn Ladderback-chair. In de geest van mijn eerdere werk ‘Escher in Oirschot II’ heb ik dit ontwerp omwille van die ladder-leuning gekozen voor deze ‘Stairway to heaven’.

Gescheiden en tegelijk ongedeeld.

Shadowdancing IV

975.00

Vanuit de glitterbol, die in een klassieke disco central boven de dansvloer hangt, kijken we naar het geschuifel en gedraai van de kleurrijke meute.

Wie goed kijkt ziet een beperkte variatie aan standpunten van stoelen van boven, die op een zorgvuldige wijze gecomponeerd zijn als een soort muziekstuk. Het oog gaat van ruimtelijk naar plat en danst met de voorstelling mee op zoek naar logica of een patroon.