Winkel

Filter op prijs

Filter op categorie

Voorop

625.00

De manier van kijken en denken die ten grondslag lag aan de werken uit de series ‘uittreden‘ en ‘voetstuk‘ incorporeert zich als het ware. Wanneer ik dan, in dit geval, blader door het acht centimeter dikke boek ‘Atlas of furniture design‘ van de Duitse fabriek Vitra en zoek naar een ontwerp van Rietveld (waar stond dat nou ook al weer?), valt mijn oog terloops op het ontwerp van de Italiaanse architect Guiseppe Terragni en wel zijn ontwerp voor het Casa del Fascio: de Laraina. Toen dit kwartje viel ben ik per direct met dit werk begonnen.

De aanslag

425.00

Uit geheel onverwachte hoek wordt hier ineens aan een stoelpoot gezaagd. En dat nog wel aan een stoel van Rietveld! In dit geval aan de militaire stoel zelfs. Zou dat nog iets betekenen?

Uitbraak II

175.00

Wanneer er tegengestelde belangen in het spel zijn wil meebewegen nog wel eens een oplossing zijn. Wie dan meebeweegt is punt twee. In dit geval de lijst zo te zien.

Levelen IV

1,850.00

In de reeks ‘levelen’ is dit ook letterlijk een volgend level want dit keer opgebouwd uit drie lagen. Opnieuw schatplichtig aan de onvolprezen buisframestoel en dan meer in het bijzonder die uit één buis. Ode opnieuw aan Mart Stam wat mij betreft. Deze stoel leent zich bijzonder goed in een isometrisch grid, zie eerdere werken als Afstammelingen en Afstammelingen II. Het isometrische systeem, ook wel ‘japans perspectief’ genoemd is met name bekend door MC Escher die vele werken hierop baseerde.

Levelen III

850.00

Terwijl ik Levelen maakte popte deze mogelijkheid al tekenend in mij hoofd op. Het vergde nog wat hoofdbrekens hoe dan precies maar ja, dan kun je er het beste maar gewoon aan beginnen. Zo gezegd, zo gedaan en zie hier het resultaat. Credits  opnieuw naar Mart Stam, wat een prachtige uitvinding die ‘éénbuisframestoel‘!

Levelen II

2,250.00

De éénbuisframe-stoel leent zich prefect voor dit soort rythmische composities waar ik mijn interesse voor patronen (of eigenlijk nét niet) uitstekend mee kan combineren.

Zo plat afgebeeld via een foto, en voor je nu op een beeldscherm, mis je echter de subtiele gelaagdheid die in het werk zit. Zet jezelf in door het werk van verschillende kanten te bekijken en het beeld lijkt te bewegen. Grijp de eerstvolgende gelegenheid aan om het realtime te komen bekijken.

Levelen

750.00

Unframe een tekening die ik nog maar net af had, vroeg om dit vervolg. Op een zekere afstand lijkt het een patroon van 10 buisframe-stoelen. Maar is dat ook zo? Twee patronen die interfereren en afhankelijk van de positie die je als kijker inneemt een steeds subtiel wisselend beeld opleveren. Een soort kinetische kunst waarbij de energie van jou als kijker moet komen.

Tevens heb ik deze gemaakt als voorstudie  groter werk in kleur op aquarel-karton. Die gaat komende zomer volgen.

Unframe

Alweer twee jaar geleden maakte ik Levitatie en dit is een directe opvolger daarvan natuurlijk, wat overigens niet betekent dat ik me daar bewust van was toen ik deze maakte. Zo zie je dat je, via dit keer een andere weg, weer verzeild kunt raken op een plek waar je al ooit was. Ik hou van dit ruimtelijke spel vooral ook omdat je het eigenlijk alleen ‘live’ kunt spelen. Speel mee!

Verheffen

625.00

Wanneer is een tekening nog een tekening? Ik teken meestal met potlood. Kijk naar mij ‘tekening’ The making of.. en daar teken ik met ijzerdraad. Die lijn trek ik in dit werk door. De zitting en rugleuning zijn gemaakt met het papier, simili japon, waar ik altijd op teken. Teken ik daar nu dan mee?

Twee rolstoelen

475.00

De eerste indruk, kijkend naar alle andere stoelen die ik in de loop der jaren heb getekend, is ongetwijfeld “Waarom een rolstoel?”. En inderdaad naarmate er meer op of aan een stoel zit, hoe functioneel ook, des te geringer mijn interesse ervoor. Tegelijkertijd kom ik er nogal eens een tegen dus ergens is zo’n stoel latent altijd wel aanwezig. Semantisch gezien kun je filosoferen over de vraag wanneer een rolstoel een rolstoel is? Dat deed ik met dit als resultaat.  Overigens verwacht ik wel dat deze (linker-) rolstoel een uitzondering zal blijven.

The making of

575.00

Wanneer je tekent komt de lijn uit je potlood en in lijn met die gedachte ben ik dit werk gaan maken. Hier moet ik wel bij zeggen dat het idee aangejaagd is doordat het nogal eens voorkomt dat de kern van het potlood, grafiet-staafje, beduidend korter is dan het Koh-I-Noor-potlood lang is. Dan kijk je in zo’n zwart gaatje waar precies een stukje ijzerdraad in past….

Uitbraak

De SB02 van Cees Braakman, gefabriceerd door meubelfabriek Pastoe heb ik inmiddels in een flink aantal tekeningen gebruikt. Zie bijvoorbeeld Pinocchio IIPinocchio III, Lie Back en Unlock. Van tijd tot tijd duikt hij weer op zoals ook in dit geval.

Pas de deux XIV

Gearmd over straat? Ingehaakt voor een zwierige wals, polka of line-dance? Neem plaats en bedenk welke dans je voorkeur geniet. De vloeiende stijl van de thonetstoel met het fraai gebogen hout is een en al beweging. Dat die niet eerder onderwerp werd van mijn reeks ‘pas de deux‘ verbaasd me zelf wellicht nog wel het meest. Maar ja wat voor de hand ligt ligt vaak genoeg uit zicht.

Escapisme

425.00

Op deze manier opgebouwd worden de spijlen van de rugleuning het traliewerk van een venster. Een gevangenisraam? Is de ruimte achter deze leuning een gevangenis? Of zitten we aan deze zijde gevangen? Of zit de gevangenis enkel in ons hoofd? In dat laatste geval wordt ontsnappen een stuk lastiger.

Medusa’s moves

1,200.00

De potloodtekening Medusa’s stoel makend drong zich deze mogelijkheid ook al vrij snel op. Het verwarrende patroon wat ik verwachtte als resultaat, wanneer ik beide standpunten in één tekening zou samenbrengen, leek mij een fraaie interpretatie van rondzwiepende ‘medusa-poten’. Natuurlijk weer met een thonet-stoel want diens stoelpoot benaderd een slang het beste!

Tweezitter