Winkel
Leerdammer stoel II
Leerdam vanwege de bekende Nederlandse gatenkaas natuurlijk. Het werk grijpt terug op Leerdammer stoel uit 2000.
Waar daar enkel de stoel gaten vertoonde gaat het hier wat verder.
Paar
Twee ontwerpen van Cees Braakman voor Pastoe staan hier bij elkaar als paar uit een familiealbum.
Escher in Oirschot II
Een van de eerste tekeningen die ik tijdens mijn afstudeerfase aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg maakte én die de schifting haalde was Escher in Oirschot. Escher vanwege de ruimtelijke grap en Oirschot vanwege de herkomst van de getekende stoel. Deze stond in de keuken van het studentenhuis waar mijn vrouw Sofia toen woonde. Dit is een variatie waar de Escher-achtige twist zit in het spel met lijst, omgeving en tekening en object.
Mijn Stijl
Als stoelen kunnen lopen, rennen en rusten zullen ze mogelijk ook wel kunnen denken nietwaar? In de potloodtekeningen Strip, Ik ben geen stoel en Telepathie vind de striptaal duidelijk z’n ingang in mijn werk. In dit werkje, wat onderdeel is van een niet nader bepaalde serie, kijken we naar de hersenspinsels van de roodblauwe stoel van Gerrit Rietveld die zijn gedachten laat gaan over Theo van Doesburgs stoel.
Dimensies II
De Bouwplaat die ik in 2003 tekende is een voorloper. In dit geval is er al enige ‘bouwactiviteit’ waardoor het getekende zich in twee dimensies afspeelt (maar eigenlijk dus nog steeds in een).
Weefsel
Twee tekeningen van een ladderback-chair van Charles-Rennie McIntosh zijn verweven tot één.Dat levert zo zijn eigen problemen op die wél weer bijdragen aan het beeld. De tekening is verwant met een eerder door mij in 2019 gemaakte tekening Verweven verleden.
Rietveld refurbished V
De meest conceptuele ontwerpen van Gerrit Rietveld hebben naast een spartaans voorkomen ook dito ziteigenschappen. Voor echte hardliners is het plaatsen van een los kussen waarschijnlijk al vloeken in de kerk. Wat dan te denken van de stoffeerder die zich hier heeft uitgeleefd op de zigzag-stoel van Rietveld? Wel in de kleuren van de huisStijl dat wel.
Rietveld refurbished IV
De meest conceptuele ontwerpen van Gerrit Rietveld hebben naast een spartaans voorkomen ook dito ziteigenschappen. Voor echte hardliners is het plaatsen van een los kussen waarschijnlijk al vloeken in de kerk. Wat dan te denken van de stoffeerder die zich hier heeft uitgeleefd op de Berlijnse stoel van Rietveld? Wel in de kleuren van de huisStijl dat wel.
Boek ‘Spelenderwijs’ mét originele tekening
Het boek Spelenderwijs de diepte in bevat een lege pagina en dat is niet omdat de tekeningen op waren of een ‘vormgevingsdingetje’. De pagina is gereserveerd om een tekening te op kunnen maken. Het was een van mijn succesvollere crowdfundingsacties. En zoals elk nadeel zijn voordeel heeft kan ik ook voor jou een tekening maken op deze pagina! Vanzelfsprekend wordt het boek dan gesigneerd. Een uniek cadeau, zeker voor liefhebbers.
Spin III
De achtpotige Thonetstoel die ik eerder als potloodtekening maakte in Spin vroeg om een meer dynamische uitvoering om de arachnofoben (zie ook ‘Arachnofobia‘ nog wat meer te triggeren. Twee standpunten gemixt maken de tekening een stuk beweeglijker.
Lezing
Een tour langs of eigenlijk door mijn werk en daarmee ook een beetje door mijn leven. Over inspiratie, associatie, doorzettingsvermogen en autonomie. Het dagelijkse leven, kunst, geschiedenis en wetenschap en veel meer.
De gangbare duur is ongeveer 1,5 uur met een pauze. Uiteraard is maatwerk mogelijk.
Verweven verleden II
Een variatie in kleur op de potloodtekening Verweven verleden met ook hier (uiteraard) de founding father van Mart Stam maar dit maal verweven met een ontwerp van Mies van der Rohe uit 1927 uitgevoerd door Thonet.
Door de dikte van het papier wordt naar de rand toe de afwijking tussen beide beelden steeds groter om die reden ben ik in het midden begonnen met weven.
Verweven verleden
Mart Stam is de uitvinder van het vrijzwevende buisframe, ‘Freischwinger’ zoals dat in het Duits veel mooier heet. Hij deelde zijn vondst met zijn collega’s aan het Bauhaus in de jaren twintig. Deze revolutionaire vondst leidde tot een explosie van varianten over zo’n beetje de hele wereld. Vele rechtzaken zijn erover gevoerd. Van Marcel Breuer verscheen als een van de eersten een commercieel exemplaar in de handel. Twee tekeningen, een van de eerste freischwinger van Mart Stam en de eerste van Breuer heb ik letterlijk verweven met elkaar. Een beetje zoals dat ook met hun leven en werk het geval was.