Winkel
Drie vouwstoelen
Na Escher in Oirschot II en Stairway to heaven een volgende stap. De tekening, in dit geval het tweeluik, neemt met jou medewerking (dat wel) een deel van je ruimte in en toont op dat moment waarom er sprake is van ‘drie’ vouwstoelen terwijl er overduidelijk slechts twee afgebeeld zijn…
Bij die verplaatsing komt echter de ruimte aan de wand opnieuw vrij.
Levitatie
In sommige eerdere werken zoals de aquarel Rietveld of de potloodtekening Schommel II en recenter Relaties maak ik net als in deze gebruik van meerdere lagen in het beeld. Hierdoor wordt het licht, of eigenlijk beter een van de consequenties van licht namelijk schaduw, een belangrijk element wat de tekening mee bepaald en in zekere zin dynamischer maakt. De getekende stoel maakt zich als het ware los uit de tekening.
Stairway to heaven
De vermaarde Schotse architect Charles Rennie Macintosh ontwierp gebouwen tot in de ultieme details en dat ging vaak zover als zo’n beetje het volledige interieur. Vandaar dat hij ook nogal wat stoelen op zijn naam heeft staan. Beperkend tot die laatste is hij bekend van zijn Ladderback-chair. In de geest van mijn eerdere werk ‘Escher in Oirschot II’ heb ik dit ontwerp omwille van die ladder-leuning gekozen voor deze ‘Stairway to heaven’.
Gescheiden en tegelijk ongedeeld.
Shadowdancing IV
Vanuit de glitterbol, die in een klassieke disco central boven de dansvloer hangt, kijken we naar het geschuifel en gedraai van de kleurrijke meute.
Wie goed kijkt ziet een beperkte variatie aan standpunten van stoelen van boven, die op een zorgvuldige wijze gecomponeerd zijn als een soort muziekstuk. Het oog gaat van ruimtelijk naar plat en danst met de voorstelling mee op zoek naar logica of een patroon.
Lockdown
Aan het eind van de dag stoeltje omgekeerd op je tafeltje bij wijze van slotakkoord. Dat geeft ruim baan voor de veegploeg.
Een ogenschijnlijk vertrouwde situatie lijkt het maar al snel blijkt hier sprake van een bijzondere vergroeiing met vooral nadelige effecten voor de gebruikers. Bovendien is het ladenblok als gevolg van deze één-wording niet meer te openen en daarmee zijn de erin opgeborgen kennis en materialen afgesloten: een Lockdown.
Uiteraard verwijst de tekening naar de ontelbare klaslokalen die gedurende de corona-crisis ontoegankelijk waren voor de miljoenen kinderen wereldwijd.
Stapelstoelen II
In het begin van deze eeuw tekende ik al eens een potloodtekening gebaseerd op deze driehoek. De driehoek is genoemd naar de Britse wis-en natuurkundige Roger Penrose maar is voor het eerst getekend in 1934 door de Zweed Oscar Reutersvärd. Ik noemde die potloodtekening dan ook ‘Naar Reutersvärd’. Omdat ik bij mijn schilderijen, in tegenstelling tot bij de potloodtekeningen, op een of andere manier wel ‘iets’ met de achtergrond, de omgeving moet, leende dit concept zich niet voor een schilderij in mijn ogen. De ruimtelijke winst die ik boek door de vorm(-en) los van de achtergrond te monteren zoals bijvoorbeeld in Babels end en Babels end II boodt ook kansen voor een Penrose-driehoek met Stapelstoelen. Et voilà.
Stripping Braakman
Welkom in de wereld van de SB01 ontworpen door Cees Braakman en geproduceerd door Pastoe. Dit kan zomaar de eerste pagina zijn uit dit beeldverhaal wat jij als kijker verder af mag maken. Wel een pagina voor aan de muur want hij is ingelijst en voorzien van ophanghaakje.
Mixed up III
Stel je hebt moeite met dingen weggooien. Elk restje is, wie weet, ooit bruikbaar voor iets anders. De praktijk leert echter ook dat heel veel van die restjes dan weer net te klein, dik, verkeerd van kleur, sfeer of breedte blijken te zijn en zo blijven waar ze liggen en langzaam aan aan het oog onttrokken, in de vergetelheid terecht komen. Een rigoureuze opruim-actie bezegeld dan veelal het lot van deze dingen. Van een stoel waar ik ooit letterlijk doorheen zakte, heb ik zo al jaren nog wat poten liggen. Zo zijn deze stoelen ook ontstaan. Als een soort mentale oefening heb ik bladerend door mijn stoelenboeken her en der wat onderdelen verzameld en die geassembleerd tot deze twee-zitter.
En laat ik door alle lijsten en lijstjes die ik in de loop der jaren heb gemaakt daar ook de nodige restjes van hebben liggen? Dan is een en een toch drie?
Happy feet
Een klassieke bureaustoel uit de collectie van de TU Delft daterend uit het begin van de vorige eeuw. De ontwerper is onbekend.
Mixed up II
Wie weet komt dat stukje, dat restje, nog eens van pas. Een goede eigenschap om niet te snel iets weg te gooien. Ik heb al vaak iets op weten te lossen doordat ik ‘ergens nog iets had bewaard’. Keerzijde is dat het soms uit de klauwen kan lopen en de hoeveelheid restjes je min of meer tegenmoed komt. Zo heb ik van een stoel waar ik ooit letterlijk doorheen zakte nog wat niet beschadigde onderdelen bewaard. Uit bewaarde lijststukken een nieuwe lijst samenstellen vraagt om een tekening waarbij de afgebeelde stoel ook samengesteld is uit delen van (acht) andere stoelen.
Mixed up
Wie weet komt dat stukje, dat restje, nog eens van pas. Een goede eigenschap om niet te snel iets weg te gooien. Ik heb al vaak iets op weten te lossen doordat ik ‘ergens nog iets had bewaard’. Keerzijde is dat het soms uit de klauwen kan lopen en de hoeveelheid restjes je min of meer tegenmoed komt. Zo heb ik van een stoel waar ik ooit letterlijk doorheen zakte nog wat niet beschadigde onderdelen bewaard. Uit bewaarde lijststukken een nieuwe lijst, een restjes-lijst, samenstellen vraagt om een tekening waarbij de afgebeelde stoel ook samengesteld is uit delen van (vier) andere stoelen.
Cheese 0/10
Deze ‘Cheese’, de titel verwijst natuurlijk naar het moment nét voordat de portretfotograaf afdrukt, vormde de aanleiding voor een opdracht. Een tekening maken maar dan in een oplage van 10. De afgesproken 10 zijn geleverd aan opdrachtgever Wonderwood in Amsterdam. Deze, het vertrekpunt resteert nog bij mij vandaar 0/10. Er zijn er dus feitelijk elf. Kenners herkennen hier natuurlijk direct de SB02 van Cees Braakman in.
Relaties
Kijken we hier naar een zelfportret? Of is het een familielid? Van een vorige generatie mogelijk? Generatie is ook een vorm van relatie. Of is de relatie eenvoudigweg de voor en achterkant van deze Pastoe-stoel ontworpen door Cees Braakman?