Potloodtekeningen
Moderne devotie VI
Een hedendaags drieluik. Op het linkerpaneel de kinderstoel waar mijn eigen kinderen op hebben gezeten en op het rechterpaneel een kinderstoel in Stijl van Gerrit Rietveld. Op het centrale paneel probeert de al wat onttakelde stoel met wat hem nog rest de schijn op te houden door met wat hij boven de gordel nog heeft een kruis te vormen. Goed beschouwd blijkt dat maar voor een enkel standpunt te gelden.
Portret 3
Het 3e portret van een stoel middels de leuning. Deze is uit de eerste reeks van negen uit 2012. Daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er opnieuw negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Ze worden door mij meestal gegroepeerd getoond of ook wel als kleine accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 14, 34 en 43.
portret 2
Het 2e portret van een stoel middels de leuning. Deze is uit de eerste reeks van negen uit 2012. Daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er opnieuw negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Ze worden door mij meestal gegroepeerd getoond of ook wel als kleine accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 14, 34 en 43.
Portret 4
Het 4e portret van een stoel middels de leuning. Deze is uit de eerste reeks van negen uit 2011. Daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er opnieuw negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Zo worden door mij meestal gegroepeerd in een groter aantal genoemd of ook wel als kleinere accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 14, 34 en 43.
Portret 5
Het 5e portret van een stoel middels de leuning. Deze is uit de eerste reeks van negen uit 2011. Daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er opnieuw negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Zo worden door mij meestal gegroepeerd in een groter aantal genoemd of ook wel als kleinere accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 14, 34 en 43.
Portret 6
Het 6e portret van een stoel middels de leuning. Deze is uit de eerste reeks van negen uit 2011. Daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er opnieuw negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Zo worden door mij meestal gegroepeerd in een groter aantal genoemd of ook wel als kleinere accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 14, 34 en 43.
Portret 7
Het 7e portret van een stoel middels de leuning. Deze is uit de eerste reeks van negen uit 2012. Daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er opnieuw negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Zo worden door mij meestal gegroepeerd in een groter aantal genoemd of ook wel als kleinere accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 14, 34 en 43.
Stoelgang
De stoel toont zich hier van zijn meer flexibele kant en stapt voortvarend op ons af. Eigenlijk ontdek ik met deze eerst terloops gekrabbelde lijntekening een nieuwe mogelijkheid. Dat een stoel een bepaald karakter heeft weten we; stoer, elegant, robuust, boers, enz. Maar hiermee krijgt ‘ie ook een eigen wil en begeeft zich de wereld in.
Kring
Deze tekening is min of meer gelijktijdig met Verbroedering ontstaan. Hier is het puur de ovalen vorm ten opzichte van de ronde lijst.Lees vooral ook even de beschouwing van Chris Manders daar, die gaat ook voor dit werk op.
Escher in Oirschot
Gemaakt in het eerste van mijn twee afstudeerjaren aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg. In de keuken van het studentenhuis van (mijn vrouw) Sofia stond zo’n Oirschotse stoel. Spelend met die stoelvorm doemde deze variant op, een kleinigheid met grote gevolgen. Ik wist toen nog niet dat die zo heette maar een van de docenten op de academie liet die naam vallen. De combinatie tussen in dit geval een tekening en een titel die een vingerwijzing biedt ontstond toen. Mijn taalgevoel en associatief vermogen voegen zich bij de maker en los is de beer.
Recent maakte ik Escher in Oirschot II. Heel anders en toch ook heel verwant.