Winkel

Filter op prijs

Filter op categorie

Portret 6

90.00

Het 6e portret van een stoel middels de leuning. Deze is uit de eerste reeks van negen uit 2011. Daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er opnieuw negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Zo worden door mij meestal gegroepeerd in een groter aantal genoemd of ook wel als kleinere accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 14, 34 en 43.

Portret 7

90.00

Het 7e portret van een stoel middels de leuning. Deze is uit de eerste reeks van negen uit 2012. Daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er opnieuw negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Zo worden door mij meestal gegroepeerd in een groter aantal genoemd of ook wel als kleinere accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 14, 34 en 43.

Moderne Devotie V

250.00

Drie linosnedes in een drieluik in de vorm van een laptop. Waar in de Middeleeuwen de (welgestelde) reiziger een altaartje op zak had om zijn gebeden op de afgesproken tijden (devoot) op de richten heeft de hedendaagse forens zijn laptop. Deze klapt hij meestal direct na plaats genomen te hebben in het openbaar vervoer of park uit om er geheel in te verdwijnen: moderne devotie.

Torsie

700.00

Van tijd tot tijd komen dit soort oneindig-achtige constructies terug in mijn werk. Ruimtelijk en plat, isometrie vaak gecombineerd met centraal perspectief en regelmatige vlakverdelingen vergelijkbaar met bijvoorbeeld Escher.

Tijdkring V

2,375.00

Een (min of meer) zijaanzicht van Tijdkring III. Met ook de zelfde buisframe-stoel in een doorlopende vorm gemonteerd.
Zie ook Tijdkring , Tijdkring II, IV, VI en VII.

Eerste weidegang

Na Stoelgang te hebben gemaakt is het niet meer zo’n grote stap naar een hele kudde. Stoelgang komt qua naam van de gang van een paard, denk aan draf, telgang of galop. Wild wat ongecontroleerd springende dieren kende ik goed want elk voorjaar mochten de koeien, na een lange winter pas op de plaats, weer de wei in of wel de eerste weidegang. Het enthousiasme van de beesten op zo’n moment uit zich in wilde, vreemde, ongecontroleerde sprongen en bewegingen die je verder nooit ziet bij runderen.

Stoelgang

De stoel toont zich hier van zijn meer flexibele kant en stapt voortvarend op ons af. Eigenlijk ontdek ik met deze eerst terloops gekrabbelde lijntekening een nieuwe mogelijkheid. Dat een stoel een bepaald karakter heeft weten we; stoer, elegant, robuust, boers, enz. Maar hiermee krijgt ‘ie ook een eigen wil en begeeft zich de wereld in.

De lange mars III

We zien als het ware een uitsnede uit een massale en schier oneindige rij deinende en wiegende stoelen. De verwijzing naar de oprichter van de Chinese communistische partij in de jaren ’20 van de vorige eeuw, Mao Tse-toeng, is evident. Maar zo’n titel laat evengoed gedachten toe over andere kolossale verplaatsingen van levende wezens. Zoals gnoes op de Afrikaanse vlaktes, of stromen vluchtelingen, door wat voor gewelddadigheden dan ook. (uit: ‘Stoelen en Titels’ van Chris Manders in All in the family.)

Horizont III

1,575.00

Een draai van 180 graden in een lijn maakt dit werk plat en ruimtelijk tegelijkertijd. Die tegenstelling wordt versterkt door te kiezen voor min of meer complementaire kleuren. Zie ook Horizont en Horizont II.

Verbroedering

Vier keukenstoelen staan, met een vierkante restruimte in het midden, zo tegen elkaar aan geschoven dat het pikant moeilijk zitten zal zijn met meerdere personen. Een doorlopende buiscirkel verbindt de rugleuningen van de stoelen. Ook zal het niet meevallen ontspannen plaats te nemen in deze constructie. Ergernis ligt op de loer, terwijl het begrip verbroedering toch een andere dimensie heeft. (Chris Manders, 2016)

Gizeh

1,950.00

Tegenlicht en perspectief zijn twee uitdagingen in dit werk. Al biedt de eerlijkheid te zeggen dat de eerste de grootste was. Het lage standpunt doet de constructie imposant oprijzen. Door de lichtbronnen aan het directe zicht te onttrekken wordt het tegenlicht-effect sterker. Ook benadrukt dit de individuele ‘modules’ waar deze constructie uit is opgebouwd. Door de keuze voor dit standpunt met drie verdwijnpunten ontstaat uit een rechthoekige constructie visueel een piramide.

Babel interieur

2,650.00

Staande in een enorm gebouw zoals ik ooit deed in de Gashouder in Oberhausen of in het Pantheon kan zo’n ruimte overweldigen met als effect dat je je wat onvaster op de grond voelt staan. Dat gevoel heb ik proberen te verbeelden me verplaatsend in het interieur van Toren van Babel II.

Tijdkring IV

3,850.00

Twaalf leuningen voor elk uur van de klok, zoals een uurwerk een tijdkring is natuurlijk. Ook deze kring bevindt zich net als eerdere versies in een ambivalente ruimte. Is het water? IJs? Zijn de leuningen eindeloos lang of spiegelen ze? Is dit een still en wentelt de groep door het universum?

Stoel in de hemel

500.00

Drie buisframe leuningen zijn samengesmeed tot een geheel: een drieëenheid. Door (deels) vertikaal met royaal verf te aquarelleren zijn druipers ontstaan die in ieder geval visueel de rol van de poten waarnemen. Kleur en druiptechniek maken een associatie met bloed echter ook onvermijdelijk. Symboliseert dit het leed wat in de naam van de drieëenheid aangericht is?

Kring

Deze tekening is min of meer gelijktijdig met Verbroedering ontstaan. Hier is het puur de ovalen vorm ten opzichte van de ronde lijst.Lees vooral ook even de beschouwing van Chris Manders daar, die gaat ook voor dit werk op.

De lange mars

We zien als het ware een uitsnede uit een massale en schier oneindige rij deinende en wiegende stoelen. De verwijzing naar de oprichter van de Chinese communistische partij in de jaren ’20 van de vorige eeuw, Mao Tse-toeng, is evident. Maar zo’n titel laat evengoed gedachten toe over andere kolossale verplaatsingen van levende wezens. Zoals gnoes op de Afrikaanse vlaktes, of stromen vluchtelingen, door wat voor gewelddadigheden dan ook. (uit de tekst ‘Stoelen en Titels’ van Chris Manders uit mijn boek All in the family.)