Winkel

Filter op prijs

Filter op categorie

Parallelle wereld

180.00

Vertrouwde elementen op een wat andere wijze gemonteerd en verbonden. Deze mentale oefening houdt prima stand op het platte vlak van het tekenpapier. Hangend tegen de muur is dit parallelogram ook te zien als een vierkant in perspectief.

Theatrum Anatomicum

Opdracht

(Niet te koop)

Een leerstoel in ‘Evidence based surgery‘. Toen ik een opdracht uit die hoek kreeg moest ik meteen denken aan het Anatomisch theater. Dat is toch waar medische kennis gedeeld werd en in die zin een mooi beeld in dit verband. Ik heb van de banken stoelleuningen gemaakt. De omgekeerde zittingen tonen hun ingewanden.

Stralen

1,450.00

Tegenlicht blijft een fascineren iets en voor een schilder, zeker met aquarelverf een enorme uitdaging.
Weerspiegelingen en reflecties komen op gezette tijden terug in mijn werk. Maar vaak met een twist, het ogenschijnlijk normale blijkt bij nader inzien toch te schuren maar de vinger leggen op het ‘pijnpunt’ is zo eenvoudig nog niet.

Spiegel

Een a-typisch tweeluik waarbij de grens van wat lijst is en waarvoor die dient afgetast wordt.
Dit werk pas in een reeks waarin ik het fenomeen spiegeling gebruik op een vrij droge wijze zoals in de opvolger Spiegel II en ook in Bad.

Babel interieur II

2,975.00

Hoe zou het eruit kunnen zien wanneer je omhoog kijkt langs de wand van, tot een enorme toren, opgetaste stoelen. Geen twee stoelen hetzelfde. De harmonie die eerder door mij ook getekende torens, in ieder geval qua uiterlijk kenden (Toren van Babel, Toren van Babel II), is bij Toren van Babel III al ingeruild voor een enorme verscheidenheid. Dit is een soort detail daaruit van een lager standpunt van binnenuit opkijkend tegen de wand.

Optocht

1,650.00

Mijn belangstelling voor visuele ritmes, patronen combineert uitstekend met het gebruik van het isometrisch perspectief. Hierbij lopen lijnen die in werkelijkheid evenwijdig lopen dat ook in de tekening. Er is dus geen verdwijnpunt.Je kunt op die manier ver weg en dichtbij eenvoudig verbinden zoals Escher overtuigend laat zien in Bol en Hol. Elk van de afgebeelde stoelen heeft dezelfde ruimte, nl. een isometrische kubus, toegemeten gekregen. Zorgvuldig naast elkaar gerangschikt levert dit een bonte stoet op. Door het Optocht te noemen is het tevens een ode aan mijn kleurrijke carnavalsverleden.

Het laatste Avondmaal III

2,975.00

Stoelen in een kring. Verschillende typen stoelen met ieder hun eigen karakter dan is de stap van een vergadering via een maaltijd naar de ultieme laatste maaltijd niet groot meer. Toch maakte ik die keuze, in 2000, niet lichtvaardig. In 2002 volgde het ovale Het laatste avondmaal II met een heel ander standpunt: recht boven de tafel/kring. In dit geval komt het onheil recht op je af, het verraad is geschied en de heilige stoel klapt uit elkaar. Brandt je niet aan het aureool! De andere stoelen blijven aan de grond genageld achter. Nog wel.

Schietstoel II

335.00

Een cartooneske versie van mijn klassieke stoel met échte veren. Echte veer in dit geval en dat is te zien.

Schildersstoel

175.00

Een stoel die de schilder inklemt zoals de ezel dat bij een doek doet, dan zit je als kunstenaar goed!

Dimensies

825.00

Alice in wonderland is het bekendste werk waarin een andere wereld bereikt wordt via een spiegel. Een spiegel of spiegeling is een dankbaar uitgangspunt in de kunst. Wie kent niet het beroemde werk ‘Verboden af te beelden‘ van de Belgische surrealist Rene Magritte. Vanzelfsprekend dat ook de, zeer door het perspectief en waarneming gegrepen, Nederlandse graficus Maurits Cornelius Escher, vele prenten met spiegeling als onderwerp heeft gemaakt zoals deze. Mij vergaat het niet anders. Het spelen met de vanzelfsprekendheid als het gaat om spiegelen, biedt een keur aan mogelijkheden zoals deze aquarel.

Moderne devotie VI

725.00

Een hedendaags drieluik. Op het linkerpaneel de kinderstoel waar mijn eigen kinderen op hebben gezeten en op het rechterpaneel een kinderstoel in Stijl van Gerrit Rietveld. Op het centrale paneel probeert de al wat onttakelde stoel met wat hem nog rest de schijn op te houden door met wat hij boven de gordel nog heeft een kruis te vormen. Goed beschouwd blijkt dat maar voor een enkel standpunt te gelden.

Rotatie

625.00

Een rij stoelen die steeds een ander standpunt van de stoel tonen en daarmee een bevroren animatie vormen. Een filmstrook zonder frames.

Portret 3

90.00

Het 3e portret van een stoel middels de leuning. Deze is uit de eerste reeks van negen uit 2012. Daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er opnieuw negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Ze worden door mij meestal gegroepeerd getoond of ook wel als kleine accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 14, 34 en 43.

Toren van Babel III

Na twee eerdere torens te hebben gebouwd (Toren van Babel en Toren van Babel II) met allemaal identieke stoelen (dat stapelt wat makkelijker) kon een met allemaal verschillende stoelen niet uitblijven. Het zal het moment zijn net voordat de spraakverwarring begint te werken en het bouwproces in het honderd laat lopen.
Delen van deze constructie heb ik later nog weergeven in Babel interieur II en Babel II.

portret 2

90.00

Het 2e portret van een stoel middels de leuning. Deze is uit de eerste reeks van negen uit 2012. Daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er opnieuw negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Ze worden door mij meestal gegroepeerd getoond of ook wel als kleine accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 14, 34 en 43.

Portret 4

90.00

Het 4e portret van een stoel middels de leuning. Deze is uit de eerste reeks van negen uit 2011. Daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er opnieuw negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Zo worden door mij meestal gegroepeerd in een groter aantal genoemd of ook wel als kleinere accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 14, 34 en 43.