2014

Filter op prijs

Shadowdancing III

Een nog uitbundigere variatie op het gegeven schaduw-dansen ofwel Shadowdancing. Waar ik bij Shadowdancing II in de beschrijving ‘dressed to impress’ liet vallen is dat hier zeker nog meer op zijn plaats. Allerlei grootheden uit de kunst- en designwereld komen samen op dit feestje.
Een bonte verzameling stoelen allen in de weer met zijn/haar eigen schaduw. Een herinnering met een knipoog aan mijn eigen verleden als uitgaande student: iedereen dansend in zijn eigen bubbel.

Bad

Een wat a-typisch tweeluik waarbij de grens van wat lijst is en waarvoor die dient afgetast wordt.
Dit werk pas in een reeks waarin ik het fenomeen spiegeling aftast op een vrij droge wijze. Zoals in Spiegel en Spiegel II en reflectie.

Familieportret II

Opdracht

(Niet te koop)

Via een soort visuele smaakverkenning heb ik de klant bevraagd over zijn familieleden en hemzelf en zo uiteindelijk stoelen gekozen uit de geboortejaren van de vijf gezinsleden die qua uitstraling (het meeste) matchen met hun karakter. De tafel komt uit het interieur van dit Bredase gezin.

Séance

Een cirkel van stoelen van diverse pluimage. Maar ook allemaal exemplaren waar ik al eens eerder een werk aan heb gewijd, Escher in Oirschot bijvoorbeeld, dan wel dat ze een rol speelden in een werk zie bijvoorbeeld Het laatste Avondmaal II of III. Legend of the Centuries van surrealist René Magritte staat gek genoeg nog steady op de grond maar de kring volgend raken de anderen steeds verlichter.

Convergeren

825.00

Drie vormpjes te weten een stoelleuning van een laag (boven in beeld), hoog (onder in beeld) en frontaal (middelste deel) standpunt weergegeven zijn de basis van dit werk.
De hersenen hebben de neiging de vormen te kantelen zodat ze aan de ‘normale’ wetten van het centraal perspectief gaan beantwoorden. Dat levert een zinderend dynamisch vlak op. De gekozen kleuren versterken dit nog.

Rietveld

Rietveld is de eerste aquarel waar ik, vastlopend in de achtergrond, de rigoureuze beslissing nam om die dan maar weg te snijden. Dat bleek onbedoeld een gouden greep. Door met enige tussenruimte er een andere achtergrond achter te monteren veroorzaakt het licht schaduwen op die achtergrond waardoor een dynamiek en veel rijkere toondiepte ontstaat. Rietveld is een patroon, een veld vol met Zigzagstoelen van Gerrit Rietveld.

De lange mars III

We zien als het ware een uitsnede uit een massale en schier oneindige rij deinende en wiegende stoelen. De verwijzing naar de oprichter van de Chinese communistische partij in de jaren ’20 van de vorige eeuw, Mao Tse-toeng, is evident. Maar zo’n titel laat evengoed gedachten toe over andere kolossale verplaatsingen van levende wezens. Zoals gnoes op de Afrikaanse vlaktes, of stromen vluchtelingen, door wat voor gewelddadigheden dan ook. (uit: ‘Stoelen en Titels’ van Chris Manders in All in the family.)

Duet I

825.00

Eigenlijk trof ik dit letterlijk zo aan op een zonnige dag ergens in een galerie. Dus in mijn oeuvre is dit eigenlijk een beetje een buitenbeentje want  ‘enkel’ direct min of meer naar de waarneming gemaakt. Zie ook andere duetten als Duet II en  Duet III en zeker ook de Pas de Deux reeks.