2012

Filter op prijs

Spiegel

Een a-typisch tweeluik waarbij de grens van wat lijst is en waarvoor die dient afgetast wordt.
Dit werk pas in een reeks waarin ik het fenomeen spiegeling gebruik op een vrij droge wijze zoals in de opvolger Spiegel II en ook in Bad.

Babel interieur II

2,975.00

Hoe zou het eruit kunnen zien wanneer je omhoog kijkt langs de wand van, tot een enorme toren, opgetaste stoelen. Geen twee stoelen hetzelfde. De harmonie die eerder door mij ook getekende torens, in ieder geval qua uiterlijk kenden (Toren van Babel, Toren van Babel II), is bij Toren van Babel III al ingeruild voor een enorme verscheidenheid. Dit is een soort detail daaruit van een lager standpunt van binnenuit opkijkend tegen de wand.

Optocht

1,650.00

Mijn belangstelling voor visuele ritmes, patronen combineert uitstekend met het gebruik van het isometrisch perspectief. Hierbij lopen lijnen die in werkelijkheid evenwijdig lopen dat ook in de tekening. Er is dus geen verdwijnpunt.Je kunt op die manier ver weg en dichtbij eenvoudig verbinden zoals Escher overtuigend laat zien in Bol en Hol. Elk van de afgebeelde stoelen heeft dezelfde ruimte, nl. een isometrische kubus, toegemeten gekregen. Zorgvuldig naast elkaar gerangschikt levert dit een bonte stoet op. Door het Optocht te noemen is het tevens een ode aan mijn kleurrijke carnavalsverleden.

Het laatste Avondmaal III

2,975.00

Stoelen in een kring. Verschillende typen stoelen met ieder hun eigen karakter dan is de stap van een vergadering via een maaltijd naar de ultieme laatste maaltijd niet groot meer. Toch maakte ik die keuze, in 2000, niet lichtvaardig. In 2002 volgde het ovale Het laatste avondmaal II met een heel ander standpunt: recht boven de tafel/kring. In dit geval komt het onheil recht op je af, het verraad is geschied en de heilige stoel klapt uit elkaar. Brandt je niet aan het aureool! De andere stoelen blijven aan de grond genageld achter. Nog wel.

Schietstoel II

335.00

Een cartooneske versie van mijn klassieke stoel met échte veren. Echte veer in dit geval en dat is te zien.

Schildersstoel

175.00

Een stoel die de schilder inklemt zoals de ezel dat bij een doek doet, dan zit je als kunstenaar goed!

Dimensies

825.00

Alice in wonderland is het bekendste werk waarin een andere wereld bereikt wordt via een spiegel. Een spiegel of spiegeling is een dankbaar uitgangspunt in de kunst. Wie kent niet het beroemde werk ‘Verboden af te beelden‘ van de Belgische surrealist Rene Magritte. Vanzelfsprekend dat ook de, zeer door het perspectief en waarneming gegrepen, Nederlandse graficus Maurits Cornelius Escher, vele prenten met spiegeling als onderwerp heeft gemaakt zoals deze. Mij vergaat het niet anders. Het spelen met de vanzelfsprekendheid als het gaat om spiegelen, biedt een keur aan mogelijkheden zoals deze aquarel.

Moderne devotie VI

725.00

Een hedendaags drieluik. Op het linkerpaneel de kinderstoel waar mijn eigen kinderen op hebben gezeten en op het rechterpaneel een kinderstoel in Stijl van Gerrit Rietveld. Op het centrale paneel probeert de al wat onttakelde stoel met wat hem nog rest de schijn op te houden door met wat hij boven de gordel nog heeft een kruis te vormen. Goed beschouwd blijkt dat maar voor een enkel standpunt te gelden.

Portret 7

90.00

Het 7e portret van een stoel middels de leuning. Deze is uit de eerste reeks van negen uit 2012. Daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er opnieuw negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Zo worden door mij meestal gegroepeerd in een groter aantal genoemd of ook wel als kleinere accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 14, 34 en 43.

De lange mars III

We zien als het ware een uitsnede uit een massale en schier oneindige rij deinende en wiegende stoelen. De verwijzing naar de oprichter van de Chinese communistische partij in de jaren ’20 van de vorige eeuw, Mao Tse-toeng, is evident. Maar zo’n titel laat evengoed gedachten toe over andere kolossale verplaatsingen van levende wezens. Zoals gnoes op de Afrikaanse vlaktes, of stromen vluchtelingen, door wat voor gewelddadigheden dan ook. (uit: ‘Stoelen en Titels’ van Chris Manders in All in the family.)

Duet I

825.00

Eigenlijk trof ik dit letterlijk zo aan op een zonnige dag ergens in een galerie. Dus in mijn oeuvre is dit eigenlijk een beetje een buitenbeentje want  ‘enkel’ direct min of meer naar de waarneming gemaakt. Zie ook andere duetten als Duet II en  Duet III en zeker ook de Pas de Deux reeks.