Schilderijen

Filter op prijs

Kardinaal

1,500.00

Kardinaal toont een abstrahistisch beeld van rijen statige zetels, op de rug gezien, met armleuningen en pluche bekleed. Hij zit er niet en ook niet zijn collega’s, de kardinalen, maar hun autoritaire, totalitaire geest is overweldigend aanwezig. Die strekking, die associatie met een instituut ligt niet voor de hand wanneer je louter naar de eigenschappen van het beeld kijkt. Veeleer is er sprake van een spannende ritmiek van vlakken, lijnen en kleuren die overtuigend ook zijn kracht houdt bij draaïng van het beeld in andere standen. (uit ‘Stoelen en titels’ van Chris Manders in het boek All in the Family).

Arena

1,750.00

Als je dan de Toren van Babel of Toren van Babel II na een lange uitputtende klim hebt beklommen en je kijkt over de rand zou het er dan zo uit kunnen zien?

Siamese schaduw II

350.00

Van beide stoelen waarvan enkel de bovenkant te zien is geeft de schaduw wel meer prijs. Deze vloeit echter zo naadloos in die van eenzelfde stoel over dat het feitelijk één schaduw is.

Siamese stoel

375.00

Voor onafscheidelijke kinderen die alles wat ze voorgezet krijgen willen delen.

Pas de deux IX

575.00

Samen met Pas de deux VIII zijn dit de laatste van een reeks die ik nog in mijn bezit heb. Door steeds twee dezelfde stoelen op enigerlei wijze met elkaar te verbinden ontstaan associaties met dansfiguren en/of dansbewegingen.

Zenit

1,150.00

De zon die op het hoogste punt staan (zenit) en deze voorstelling belicht en het tot een soort lichtkroon maakt. Plat en ruimtelijk tegelijkertijd wat voor een subtiele zindering zorgt.

Doors of perception

650.00

Een spel met ruimte en licht. Het passe-partout wat normaal enkel dient om het werk goed te beschermen in een lijst, krijgt hier een inhoudelijke rol. De ruimte waarin we ons bevinden geeft niets prijs behalve de openingen naar de ruimte of ruimtes waar we op uitkijken. Licht en schaduw worden onze ruimte ingeworpen.

Verlichting

275.00

Een belangrijk steunpunt maakt zich los van de stoel maar brengt paradoxaal genoeg tegelijkertijd verlichting.

Toren van Babel II

7,500.00

Na de eerste Toren van Babel bleef ergens achter in mijn hoofd rondzingen dat een waarlijke Toren van Babel dermate overweldigend is en aanwezig zou moeten zijn, dat hij één is met én oprijst uit het land(-schap) waar hij onderdeel van is. Sterker wat hij daarmee feitelijk is. Ook de indruk die de Toren van Babel van Pieter Bruegel I (Museum Boymans-Van Beuningen Rotterdam) op mij maakte speelt daarin sterk mee. Deze, in ieder geval voor mij, min of meer ‘oer-toren’ was rond en mijn eerste toren niet.

Op enig moment de spiraal, die nu de bovenkant is tekenend besefte ik ineens dat zo’n vorm naar buiten toe eindeloos door kan gaan.
Het wonderlijke is dat ik daarmee uitkwam op een vogelperspectief wat minder voor de hand liggend is als je een imposante hoge vorm wil tekenen. Zie de eerste versie die juist vanuit een laag standpunt ofwel kikkerperspectief is getekend.

Pas de deux VIII

575.00

Twee dezelfde stoelen gaan een verbinding aan: ze delen bijvoorbeeld een poot (been) of de leuning loopt in elkaar over. Voor mij leverde dat meteen associaties met dansen op. Een dans voor twee ofwel een pas de deux. Van het ooit als blok van vier of zes te exposeren ensemble is deze met Pas de deux IX de laatst nog resterende tot….

Treinstoelen

Opdracht

(Niet te koop)

Een tweede kindje! Die komt uiteraard op de voorgrond. Er is er al een die ook wordt voortgetrokken door de ouderlijke trein. Want waar anders kom je op uit als een van beide een betrekking heeft bij de spoorwegen?

Horizont II

1,000.00

Reflecteren op de horizon.

Perpetuüm mobile II

775.00

Een stoelleuning werp zijn schaduw. Deze verdraait met het draaien van de zon. Door die schaduw te fixeren leg je iets van het moment vast, en nog een en nog een. De klok rond en de volgende dag opnieuw, etcetera.
Zie ook Zenit, Gewelf en Perpetuüm mobile III.

Het laatste avondmaal II

2,650.00

In het Laatste avondmaal maak ik gebruik van de schaduw als verhalend onderdeel van het beeld. Bij Shadowdancing en Shadowdancing II reduceerde ik de vormen sec, door het standpunt recht van boven te kiezen, al vrijwel tot een geometrische vorm. Door het lichtgebruik (contrast) lichten ze op als een soort juwelen. Hier zijn de 12 juwelen gerangschikt rond een ovalen tafel en aan de hand van met name hun schaduw geven ze wat van hun voorkomen kwijt.

Shadowdancing II

Het kleinere werk Shadowdancing vroeg voor mijn gevoel om een monumentalere maar vooral ook kleurrijkere uitwerking. Kleurrijker om meer recht te doen aan een dancing of disco met vele kleuren licht in een donkere ruimte. En met alle aanwezigen net zo kleurrijk ‘dressed to impress’ zogezegd.
Zie ook Shadowdancing III.

Samenzwering IV

275.00

Een van boven belichte tafel werpt zijn schaduw op de grond in een verder donkere ruimte die verder niets prijsgeeft. De door de schaduw vrij goed herkenbare stoelen eraan aangeschoven. Aangeschoven?