Schilderijen

Filter op prijs

Eerste weidegang

Na Stoelgang te hebben gemaakt is het niet meer zo’n grote stap naar een hele kudde. Stoelgang komt qua naam van de gang van een paard, denk aan draf, telgang of galop. Wild wat ongecontroleerd springende dieren kende ik goed want elk voorjaar mochten de koeien, na een lange winter pas op de plaats, weer de wei in of wel de eerste weidegang. Het enthousiasme van de beesten op zo’n moment uit zich in wilde, vreemde, ongecontroleerde sprongen en bewegingen die je verder nooit ziet bij runderen.

De lange mars III

We zien als het ware een uitsnede uit een massale en schier oneindige rij deinende en wiegende stoelen. De verwijzing naar de oprichter van de Chinese communistische partij in de jaren ’20 van de vorige eeuw, Mao Tse-toeng, is evident. Maar zo’n titel laat evengoed gedachten toe over andere kolossale verplaatsingen van levende wezens. Zoals gnoes op de Afrikaanse vlaktes, of stromen vluchtelingen, door wat voor gewelddadigheden dan ook. (uit: ‘Stoelen en Titels’ van Chris Manders in All in the family.)

Horizont III

1,575.00

Een draai van 180 graden in een lijn maakt dit werk plat en ruimtelijk tegelijkertijd. Die tegenstelling wordt versterkt door te kiezen voor min of meer complementaire kleuren. Zie ook Horizont en Horizont II.

Verbroedering

Vier keukenstoelen staan, met een vierkante restruimte in het midden, zo tegen elkaar aan geschoven dat het pikant moeilijk zitten zal zijn met meerdere personen. Een doorlopende buiscirkel verbindt de rugleuningen van de stoelen. Ook zal het niet meevallen ontspannen plaats te nemen in deze constructie. Ergernis ligt op de loer, terwijl het begrip verbroedering toch een andere dimensie heeft. (Chris Manders, 2016)

Gizeh

1,950.00

Tegenlicht en perspectief zijn twee uitdagingen in dit werk. Al biedt de eerlijkheid te zeggen dat de eerste de grootste was. Het lage standpunt doet de constructie imposant oprijzen. Door de lichtbronnen aan het directe zicht te onttrekken wordt het tegenlicht-effect sterker. Ook benadrukt dit de individuele ‘modules’ waar deze constructie uit is opgebouwd. Door de keuze voor dit standpunt met drie verdwijnpunten ontstaat uit een rechthoekige constructie visueel een piramide.

Babel interieur

2,650.00

Staande in een enorm gebouw zoals ik ooit deed in de Gashouder in Oberhausen of in het Pantheon kan zo’n ruimte overweldigen met als effect dat je je wat onvaster op de grond voelt staan. Dat gevoel heb ik proberen te verbeelden me verplaatsend in het interieur van Toren van Babel II.

Tijdkring IV

3,850.00

Twaalf leuningen voor elk uur van de klok, zoals een uurwerk een tijdkring is natuurlijk. Ook deze kring bevindt zich net als eerdere versies in een ambivalente ruimte. Is het water? IJs? Zijn de leuningen eindeloos lang of spiegelen ze? Is dit een still en wentelt de groep door het universum?

De lange mars

We zien als het ware een uitsnede uit een massale en schier oneindige rij deinende en wiegende stoelen. De verwijzing naar de oprichter van de Chinese communistische partij in de jaren ’20 van de vorige eeuw, Mao Tse-toeng, is evident. Maar zo’n titel laat evengoed gedachten toe over andere kolossale verplaatsingen van levende wezens. Zoals gnoes op de Afrikaanse vlaktes, of stromen vluchtelingen, door wat voor gewelddadigheden dan ook. (uit de tekst ‘Stoelen en Titels’ van Chris Manders uit mijn boek All in the family.)

Reflecteren

775.00

Reflecteren is iets wat letterlijk gebeurd in de juiste omstandigheden. Daarnaast is het in overdrachtelijke zin natuurlijk een belangrijke eigenschap. Een soort meta-vaardigheid. De stoel betrekt ons door de overshoulder in deze scène. We kijken mee naar een (de?) commissie, het tribunaal aan de overzijde, een zekere spanning wordt zo voel én zichtbaar.

Onthechting

2,500.00

Onthechting, qua idee en ook een beetje qua vorm, verwant aan ‘Stoel in de hemel‘. Op de onderrand van het beeld zijn nog juist de poten te zien. Het gekozen standpunt suggereert een beweging van deze poten af. De rest kiest het luchtruim en heeft zich los gemaakt van het aardse.

Tijdkring III

Deze loop van schoolstoelen bezorgde mij aanvankelijk nogal wat kopzorgen omdat het beeld maar niet uit de verf wilde komen. Pas nadat ik vrij rigoureus de witte nevel erop spoot, en daarmee een deel van de kring aan het zicht onttrok werd de diepte werking versterkt en bleek mijn wanhoopsdaad een gouden greep. Zie Tijdkring II, III, IV, V, VI en VII.

Verschijnpunt

1,250.00

Getekend vanuit drie verdwijnpunten transformeert het laagste in een verschijnpunt.

Verbouwing III

500.00

Alles door doeken aan het zicht onttrokken, beschermd tegen stof en verf (de spatten duidelijk zichtbaar), de verbouwing ingrijpend. Mijn onderwerp ging letterlijk maanden onder zeil want alle energie ging op aan de verbouwing. Van die periode heb ik sporadisch iets vastgelegd. Die indrukken waren het eerste wat ik uit mijn handen kreeg toen de doeken opgetrokken werden en het stof weggezogen was en daarmee het atelier weer werkbaar.

Gewelf

1,150.00

Een van de vele ronde werken die ik gemaakt heb. Net als eerder Zenit (2004) en later Zitten bij Itten en Perpetuüm mobile een nooit eindigende cyclische beweging. Hier gaat de voorstelling de diepte in doordat de leuningen steeds kleiner worden. Het licht versterkt dit en maakt het geheel tot een soort gewelf.

Locomotief

450.00

Rolstoel, kinderstoel, treinstoel een beetje husselen met wat vertrouwde elementen. Spelen feitelijk precies wat ik in deze tijd ook veel deed met mijn jonge kinderen met kapla of lego. Spelen wat ik vroeger zelf ook uiteraard ook veel deed; eindeloos bouwen en eigenlijk nog steeds doe.

Reflecties

975.00

Reflecteren is iets wat letterlijk gebeurd in de juiste omstandigheden. Daarnaast is het in overdrachtelijke zin natuurlijk een belangrijke eigenschap. Een soort meta-vaardigheid. De stoel betrekt ons door de overshoulder in deze scène. We kijken mee naar een (de?) commissie, het tribunaal aan de overzijde, een zekere spanning wordt zo voel én zichtbaar.