Schilderijen

Filter op prijs

Optocht

Mijn belangstelling voor visuele ritmes, patronen combineert uitstekend met het gebruik van het isometrisch perspectief. Hierbij lopen lijnen die in werkelijkheid evenwijdig lopen dat ook in de tekening. Er is dus geen verdwijnpunt.Je kunt op die manier ver weg en dichtbij eenvoudig verbinden zoals Escher overtuigend laat zien in Bol en Hol. Elk van de afgebeelde stoelen heeft dezelfde ruimte, nl. een isometrische kubus, toegemeten gekregen. Zorgvuldig naast elkaar gerangschikt levert dit een bonte stoet op. Door het Optocht te noemen is het tevens een ode aan mijn kleurrijke carnavalsverleden.

Het laatste Avondmaal III

2,975.00

Stoelen in een kring. Verschillende typen stoelen met ieder hun eigen karakter dan is de stap van een vergadering via een maaltijd naar de ultieme laatste maaltijd niet groot meer. Toch maakte ik die keuze, in 2000, niet lichtvaardig. In 2002 volgde het ovale Het laatste avondmaal II met een heel ander standpunt: recht boven de tafel/kring. In dit geval komt het onheil recht op je af, het verraad is geschied en de heilige stoel klapt uit elkaar. Brandt je niet aan het aureool! De andere stoelen blijven aan de grond genageld achter. Nog wel.

Schietstoel II

335.00

Een cartooneske versie van mijn klassieke stoel met échte veren. Echte veer in dit geval en dat is te zien.

Dimensies

825.00

Alice in wonderland is het bekendste werk waarin een andere wereld bereikt wordt via een spiegel. Een spiegel of spiegeling is een dankbaar uitgangspunt in de kunst. Wie kent niet het beroemde werk ‘Verboden af te beelden‘ van de Belgische surrealist Rene Magritte. Vanzelfsprekend dat ook de, zeer door het perspectief en waarneming gegrepen, Nederlandse graficus Maurits Cornelius Escher, vele prenten met spiegeling als onderwerp heeft gemaakt zoals deze. Mij vergaat het niet anders. Het spelen met de vanzelfsprekendheid als het gaat om spiegelen, biedt een keur aan mogelijkheden zoals deze aquarel.

Toren van Babel III

Na twee eerdere torens te hebben gebouwd (Toren van Babel en Toren van Babel II) met allemaal identieke stoelen (dat stapelt wat makkelijker) kon een met allemaal verschillende stoelen niet uitblijven. Het zal het moment zijn net voordat de spraakverwarring begint te werken en het bouwproces in het honderd laat lopen.
Delen van deze constructie heb ik later nog weergeven in Babel interieur II en Babel II.

Torsie

700.00

Van tijd tot tijd komen dit soort oneindig-achtige constructies terug in mijn werk. Ruimtelijk en plat, isometrie vaak gecombineerd met centraal perspectief en regelmatige vlakverdelingen vergelijkbaar met bijvoorbeeld Escher.

Tijdkring V

2,375.00

Een (min of meer) zijaanzicht van Tijdkring III. Met ook de zelfde buisframe-stoel in een doorlopende vorm gemonteerd.
Zie ook Tijdkring , Tijdkring II, IV, VI en VII.

Eerste weidegang

Na Stoelgang te hebben gemaakt is het niet meer zo’n grote stap naar een hele kudde. Stoelgang komt qua naam van de gang van een paard, denk aan draf, telgang of galop. Wild wat ongecontroleerd springende dieren kende ik goed want elk voorjaar mochten de koeien, na een lange winter pas op de plaats, weer de wei in of wel de eerste weidegang. Het enthousiasme van de beesten op zo’n moment uit zich in wilde, vreemde, ongecontroleerde sprongen en bewegingen die je verder nooit ziet bij runderen.

De lange mars III

We zien als het ware een uitsnede uit een massale en schier oneindige rij deinende en wiegende stoelen. De verwijzing naar de oprichter van de Chinese communistische partij in de jaren ’20 van de vorige eeuw, Mao Tse-toeng, is evident. Maar zo’n titel laat evengoed gedachten toe over andere kolossale verplaatsingen van levende wezens. Zoals gnoes op de Afrikaanse vlaktes, of stromen vluchtelingen, door wat voor gewelddadigheden dan ook. (uit: ‘Stoelen en Titels’ van Chris Manders in All in the family.)

Horizont III

1,575.00

Een draai van 180 graden in een lijn maakt dit werk plat en ruimtelijk tegelijkertijd. Die tegenstelling wordt versterkt door te kiezen voor min of meer complementaire kleuren. Zie ook Horizont en Horizont II.

Verbroedering

Vier keukenstoelen staan, met een vierkante restruimte in het midden, zo tegen elkaar aan geschoven dat het pikant moeilijk zitten zal zijn met meerdere personen. Een doorlopende buiscirkel verbindt de rugleuningen van de stoelen. Ook zal het niet meevallen ontspannen plaats te nemen in deze constructie. Ergernis ligt op de loer, terwijl het begrip verbroedering toch een andere dimensie heeft. (Chris Manders, 2016)

Gizeh

1,950.00

Tegenlicht en perspectief zijn twee uitdagingen in dit werk. Al biedt de eerlijkheid te zeggen dat de eerste de grootste was. Het lage standpunt doet de constructie imposant oprijzen. Door de lichtbronnen aan het directe zicht te onttrekken wordt het tegenlicht-effect sterker. Ook benadrukt dit de individuele ‘modules’ waar deze constructie uit is opgebouwd. Door de keuze voor dit standpunt met drie verdwijnpunten ontstaat uit een rechthoekige constructie visueel een piramide.

Babel interieur

2,650.00

Staande in een enorm gebouw zoals ik ooit deed in de Gashouder in Oberhausen of in het Pantheon kan zo’n ruimte overweldigen met als effect dat je je wat onvaster op de grond voelt staan. Dat gevoel heb ik proberen te verbeelden me verplaatsend in het interieur van Toren van Babel II.

Tijdkring IV

3,850.00

Twaalf leuningen voor elk uur van de klok, zoals een uurwerk een tijdkring is natuurlijk. Ook deze kring bevindt zich net als eerdere versies in een ambivalente ruimte. Is het water? IJs? Zijn de leuningen eindeloos lang of spiegelen ze? Is dit een still en wentelt de groep door het universum?

De lange mars

We zien als het ware een uitsnede uit een massale en schier oneindige rij deinende en wiegende stoelen. De verwijzing naar de oprichter van de Chinese communistische partij in de jaren ’20 van de vorige eeuw, Mao Tse-toeng, is evident. Maar zo’n titel laat evengoed gedachten toe over andere kolossale verplaatsingen van levende wezens. Zoals gnoes op de Afrikaanse vlaktes, of stromen vluchtelingen, door wat voor gewelddadigheden dan ook. (uit de tekst ‘Stoelen en Titels’ van Chris Manders uit mijn boek All in the family.)

Reflecteren

775.00

Reflecteren is iets wat letterlijk gebeurd in de juiste omstandigheden. Daarnaast is het in overdrachtelijke zin natuurlijk een belangrijke eigenschap. Een soort meta-vaardigheid. De stoel betrekt ons door de overshoulder in deze scène. We kijken mee naar een (de?) commissie, het tribunaal aan de overzijde, een zekere spanning wordt zo voel én zichtbaar.