Schilderijen

Filter op prijs

On my mind II

250.00

Als stoelen kunnen lopen, rennen en rusten zullen ze mogelijk ook wel kunnen denken nietwaar? In de potloodtekeningen Strip, Ik ben geen stoel en Telepathie vind de striptaal duidelijk z’n ingang in mijn werk. In dit werkje, wat onderdeel is van een niet nader bepaalde serie kijken we naar de hersenspinsels van een sierlijke armstoel van Thonet wiens gedachten uitgaan naar Rietveld’s stoere kratstoel.

Arachnofobia

250.00

Als stoelen kunnen lopen, rennen en rusten zullen ze mogelijk ook wel kunnen denken nietwaar? In de potloodtekeningen Strip, Ik ben geen stoel en Telepathie vind de striptaal duidelijk z’n ingang in mijn werk. In dit werkje, wat onderdeel is van een niet nader bepaalde serie kijken we naar de hersenspinsels van mijn ‘oerstoel’.

Babel’s end

2,950.00

De spreekwoordelijk Babylonische spraakverwarring heeft tot gevolg dat er te veel speling komt in de zorgvuldig gestapelde stoelen van de Toren. Dit leidt tot verval en ineenstorting waar we hier getuige van zijn.
Met gebruik van de snij-techniek die ik voor het eerst toepaste in Rietveld en later in bijvoorbeeld Afstammeling voor extra dieptewerking.

Mijn Stijl

250.00

Als stoelen kunnen lopen, rennen en rusten zullen ze mogelijk ook wel kunnen denken nietwaar? In de potloodtekeningen Strip, Ik ben geen stoel en Telepathie vind de striptaal duidelijk z’n ingang in mijn werk. In dit werkje, wat onderdeel is van een niet nader bepaalde serie, kijken we naar de hersenspinsels van de roodblauwe stoel van Gerrit Rietveld die zijn gedachten laat gaan over Theo van Doesburgs stoel.

Rietveld refurbished V

375.00

De meest conceptuele ontwerpen van Gerrit Rietveld hebben naast een spartaans voorkomen ook dito ziteigenschappen. Voor echte hardliners is het plaatsen van een los kussen waarschijnlijk al vloeken in de kerk. Wat dan te denken van de stoffeerder die zich hier heeft uitgeleefd op de zigzag-stoel van Rietveld? Wel in de kleuren van de huisStijl dat wel.

Rietveld refurbished IV

375.00

De meest conceptuele ontwerpen van Gerrit Rietveld hebben naast een spartaans voorkomen ook dito ziteigenschappen. Voor echte hardliners is het plaatsen van een los kussen waarschijnlijk al vloeken in de kerk. Wat dan te denken van de stoffeerder die zich hier heeft uitgeleefd op de Berlijnse stoel van Rietveld? Wel in de kleuren van de huisStijl dat wel.

Spin II

Spin III

De achtpotige Thonetstoel die ik eerder als potloodtekening maakte in Spin vroeg om een meer dynamische uitvoering om de arachnofoben (zie ook ‘Arachnofobia‘  nog wat meer te triggeren. Twee standpunten gemixt maken de tekening een stuk beweeglijker.

Verweven verleden II

Een variatie in kleur op de potloodtekening Verweven verleden met ook hier (uiteraard) de founding father van Mart Stam maar dit maal verweven met een ontwerp van Mies van der Rohe uit 1927 uitgevoerd door Thonet.
Door de dikte van het papier wordt naar de rand toe de afwijking tussen beide beelden steeds groter om die reden ben ik in het midden begonnen met weven.

Stampede

Een volgend werk in de snij-techniek. Dit is een chaotischere variant op Afstammelingen I en II. Bij deze twee zijn alle afgebeelde buisframe-stoelen in dezelfde richting getekend. In dit geval gaat het, ook perspectivisch, alle kanten op: chaos in de kudde.

Tijdkring IIX

Een hele reeks van bont gekleurde terrasstoelen vormen een soort van kring die als een soort planeten draaien om het midden. Waar bevinden ze zich? En wat is er gebeurd? Scherpe schaduwen suggereren een felle lichtbron, mogelijk de zon, na een zeer zware bui. De gedachte aan een stoelendans dringt zich ook op.

Get Real

475.00

Het fenomeen dat pixels naarmate ze kleiner worden dan wel dat de afstand tot de pixels groter wordt maakt dat je het afgebeelde zelf weer gaat zien is hier uitgangspunt. De pixels worden weer echt zogezegd.

Babylonische partituur

5,250.00

Een stapeling tot een patroon van een groot aantal designklassiekers. Babylonisch refereert aan de toren van Babel waar ik vele werken over heb gemaakt. Torens van eindeloze rijen gestapelde stoelen. Een eerdere stapeling was de gelijknamige linosnede waarbij ik met een vorm een plaat van 40 x 40 zo effectief en constructief zo correct mogelijk heb gevuld. Hier doe ik dat op een groter vlak.

Afstammelingen II

975.00

Afstammelingen II is net als de min of meer tezelfdertijd gemaakte Afstammelingen eigenlijk een afstammeling van mijn aquarel Rietveld. De daar bij toeval gevonden oplossing is in dit werk bewust gebruikt en door de grotere openingen, in combinatie met de ranke buizen, levert het een rijk palet aan schaduwen op. Naast de eerste één-buisframe stoel van Mart Stam heb ik het vlak gevuld met allemaal navolgers ofwel Afstammelingen.

Afstammelingen

975.00

Afstammelingen I is net als de min of meer tezelfdertijd gemaakte Afstammelingen II eigenlijk een afstammeling van mijn aquarel Rietveld. De daar bij toeval gevonden oplossing is in dit werk bewust gebruikt en door de grotere openingen, in combinatie met de ranke buizen, levert het een rijk palet aan schaduwen op. Naast de eerste één-buisframe stoel van Mart Stam heb ik het vlak gevuld met allemaal navolgers ofwel Afstammelingen.

Babel III

7,500.00

Geïnspireerd op de koepel van het Pantheon in Rome als je binnenstaande naar het gewelf kijkt, heb ik een poging gedaan dat gevoel te verbeelden aan de hand van een doorwrochte stapeling van stoelen. Het licht draaiende gevoel wat je in zo’n grote ruimte kan krijgen als je je hoofd in je nek legt en enkel de ruimte op je in laat werken.

Ik ben geen stoel

Een niet mis te verstane uiting van deze stoel, eh getekende stoel. Een speelse verwijzing naar de Belgische surrealistische schilder René Magritte en dan met name naar zijn beroemde schilderij ‘Ceci n’est pas une pipe‘.