Potloodtekeningen

Filter op prijs

Zitten II

260.00

De stoel die steeds meer zijn ‘frame’ verlaat en de wereld in holt diende zich voor het eerst aan in de vorm van Stoelgang in 2010. Daarna volgden o.m. Relaxstoel III en hier dus Zitten.
Een stoel die ook even de benen strekt. Je zal maar je hele leven moeten staan!

Verweven verleden

Mart Stam is de uitvinder van het vrijzwevende buisframe, ‘Freischwinger’ zoals dat in het Duits veel mooier heet. Hij deelde zijn vondst met zijn collega’s aan het Bauhaus in de jaren twintig. Deze revolutionaire vondst leidde tot een explosie van varianten over zo’n beetje de hele wereld. Vele rechtzaken zijn erover gevoerd. Van Marcel Breuer verscheen als een van de eersten een commercieel exemplaar in de handel. Twee tekeningen, een van de eerste freischwinger van Mart Stam en de eerste van Breuer heb ik letterlijk verweven met elkaar. Een beetje zoals dat ook met hun leven en werk het geval was.

Relaxstoel III

De stoel die steeds meer zijn ‘frame’ verlaat en de wereld in holt diende zich voor het eerst aan in de vorm van Stoelgang in 2010. Daarna volgden o.m. Relaxstoel, Zitten en hier dus Relaxstoel III.
Een stoel die ook even neervleidt. Je zal maar je hele leven moeten staan!

Klokkenstoel

385.00

Een stoel van een klokkenmaker en misschien ook wel voor een klokkenmaker.Met je rug naar de tijd raak je ‘m misschien soms even kwijt, een weldaad in onze jachtige tijd. Vooral in het noorden van Nederland kent men de vrijstaande klokkenstoelen. Die melden zich op gezette tijden en deze als je (een) tijd erop zit.

Spin

475.00

De ranke speelse vormen van de klassieke Thonet-stoel komen helemaal tot leven door deze verdubbeling van het aantal poten. De extra buiging in deze poten zorgt bovendien voor een verende eigenschap met gegarandeerde dynamiek.

Framed IV

Opdracht

(Niet te koop)

Een serieuze bijdrage aan mijn crowdfunding bij Voor de kunst, die uiteindelijk leidde tot het boek Spelenderwijs de diepte in over mijn potloodtekeningen, vraagt om een passende tegenprestatie. In het voortraject gaf ik te kennen dat het aanleveren van een afbeelding van een eigen (lievelings-)stoel ter ‘verwerking’ door mij ook tot de mogelijkheden behoorde. Dat heb ik geweten! Het type stoel, een zeer fraai exemplaar overigens, was nu net van de soort die ik eigelijk altijd links laat liggen. Als iets moeilijk is deel je het in stukjes op, die ieder voor zich behapbaar zijn, et voilà.

Framing Rietveld V

150.00

De kleinste in de reeks Framing Rietveld. De eerste uit 2017 is de aanleiding voor de reeks geworden. Deze heb ik met vier anderen gemaakt voor boven het ‘bed’ van de ‘& breakfast’ in galerie De Kunstpraktijk in Veldhoven, als onderdeel van mijn expositie daar in de zomer van 2019. Geëxposeerd met z’n vijven als ‘Sleep’. Een goede nachtrust verzekerd!
Zie ook Framing RietveldFraming Rietveld II, III en IV.

Sleep

Zigzag-stoelen uit verschillende hoeken getekend en vervolgens ingelijst: Framing Rietveld , Framing Rietveld II, III, IV and V. Dit levert vijf ‘z-vormige’ wandobjecten op die gegroepeerd een fonetische weergave van slapen zijn: ZZZZZ.

Het idee is ontstaan door mijn expositie in een galerie annex bed and breakfast (De Kunstpraktijk) waar ook de gastenkamer meegenomen kon worden in de expositie.

Bronstijd II

De stoel die steeds meer zijn ‘frame’ verlaat en de wereld in holt diende zich voor het eerst aan in de vorm van Stoelgang in 2010. Daarna volgden o.m. Relaxstoel III, Bronstijd en hier Bronstijd II.
De gebogen rugleuning wordt zo zonder omhalen de horens van een rund. En dan kom je op voor je territorium natuurlijk.

Framing Rietveld II

225.00

Een van de vijf uit Framing Rietveld’s. De eerste uit 2017 is de aanleiding voor de reeks. Deze heb ik met drie anderen gemaakt voor boven het ‘bed’ van de ‘en breakfast’ in galerie De Kunstpraktijk in Veldhoven, als onderdeel van mijn expositie daar in de zomer van 2019. Geëxposeerd met z’n vijven als ‘Sleep’ een goede nachtrust verzekerd!
Zie ook Framing Rietveld, Framing Rietveld III, IV en V.

Framing Rietveld III

200.00

Uit de reeks Framing Rietveld’s. De eerste uit 2017 is de aanleiding voor de reeks. Deze heb ik met vier anderen gemaakt voor boven het ‘bed’ van de ‘en breakfast’ in galerie De Kunstpraktijk in Veldhoven, als onderdeel van mijn expositie daar in de zomer van 2019. Geëxposeerd met z’n vijven als ‘Sleep’ een goede nachtrust verzekerd!
Zie ook Framing Rietveld, Framing Rietveld II, IV en V.

Framing Rietveld IV

300.00

De grootste in een reeks van Framing Rietveld’s. De eerste uit 2017 is de aanleiding voor de reeks. Deze heb ik met vier anderen gemaakt voor boven het ‘bed’ van de ‘& breakfast’ in galerie De Kunstpraktijk in Veldhoven, als onderdeel van mijn expositie daar in de zomer van 2019. Geëxposeerd met z’n vijven als ‘Sleep’. Een goede nachtrust verzekerd!
Zie ook Framing Rietveld, Framing Rietveld II, III en V.

Backside flip III

Een soort gespiegelde stoel. Of zijn het twee stoelen? Twee stoelen met een twist, turnend wellicht of dansend? Een backside flip.

Portret 42

90.00

Het 42e portret van een stoel middels de leuning. De eerste negen in deze reeks dateren alweer van 2011 daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Zo worden door mij meestal gegroepeerd in een groter aantal genoemd of ook wel als kleinere accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie Portret 42 en 43.

Portret 43

90.00

Het 43e portret van een stoel middels de leuning. De eerste negen in deze reeks dateren alweer van 2011 daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er negen nieuwe verschenen. In 2018 gevolgd door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Ze worden door mij meestal gegroepeerd getoond of ook wel als kleine accenten tussen andere potloodtekeningen. Zie ook Portret 42 en 44.

Portret 44

90.00

Het 44e portret van een stoel middels de leuning. De eerste negen in deze reeks dateren alweer van 2011 daarna was het ‘stil’ op dit gebied tot in 2017 er negen nieuwe verschenen. In 2018 gevold door nog eens twaalf en tot slot in 2019 nog eens drie. Zo worden door mij meestal gegroepeerd in een groter aantal genoemd of ook wel als kleinere accenten tussen andere potloodtekeningen.