Potloodtekeningen

Filter op prijs

Spiegelen

450.00

Een twee dimensionale en een drie dimensionale leuning van een Oirschotse stoel spiegelen zich aan elkaar. Wij als beschouwer kunnen ons dan wagen aan bespiegelen over werkelijkheid, illusie en vooral het gebied daar tussenin.

Verpoot

425.00

Verpoten, het uit elkaar plaatsen van jonge plantjes zodat ze ruimte hebben om door te groeien, heb ik tijdens vakantiebaantjes in mijn jeugd veel gedaan. Dit is in zekere zin een speelse herinnering daaraan, althans in mijn hoofd. Hier is de poot als een soort scheut verplaatst maar dan ook meteen naar een andere dimensie. En nu maar wachten of hij goed uitgroeit.

Dubbelportret

225.00

Een stoel geportretteerd zoals ik dat met name in de gelijknamige reeks heb gedaan (zie bijv. Portret 16 of Portret 43) maar dan met z’n tweeën in één lijst. Een dubbelportret dus maar zo bezien eigenlijk ook weer niet.

Puzzled

525.00

Van zichzelf heeft deze stoel van Cees Braakman, de sB02 al een wat verbaasde blik. Voor wie het wil zien althans. Uittredend uit zijn eigen schaduw (is het dat?) blijft die blik achter. Verbazing alom.

Next level

Een bureaustoel van een wat hogere leeftijd helpt bij de helikopterview die nogal eens gemist wordt op een kantoor.

Mixed up IV

625.00

Stukjes DNA van zeer uiteenlopende stoelen zijn, via uitgelezen gen-technieken en met mijn potloden als microchirurgisch gereedschap, versmolten tot een nieuw meubel voor een wat buitenissiger paar. Vanzelfsprekend kan de entourage dan niet achterblijven. Komt  goed uit dat ik moeite heb met dingen weggooien.

Backwards

Cees Braakman‘s SBo2 maakt hier een honderdtachtig graden draai waar de leuning niet in mee gaat of wil. Een eenvoudige ingreep die versterkt wordt door de derde dimensie daar een klein beetje in te mengen. Omkeren in het kwadraat?

Look

De SB02  van Cees Braakman is een onverwacht rijke bron van ideeën. Wonderlijk hoe een terloopse ontdekking zo’n reeks aan beelden op kan leveren. Jarenlang heb ik deze SB02 met enige regelmaat gezien tot op enig moment me de gelijkenis met een gezicht van de bevestigingspunten van de rugleuning me opvielen. In de portretten-serie voor het eerst toegepast. Ook Kijk! is een van de vroegere op dit gebied. Enkele andere ontwerpen bleken ook deze ‘gezichtskenmerken’ te hebben: Backman, Paar of Portret 33. Of wat te denken van ‘Ontmoeting II‘.

Fractuur

425.00

Wat is hier gebeurd? Een breuk zoveel is zeker maar kan een ongeluk de poort naar een andere dimensie zijn? Is dat wat er hier gebeurd is? Een soort geluk bij een ongeluk al is nog niet direct duidelijk wat de winst voor deze specifieke stoel is?

Uittreden VI

425.00

Deze zogenaamde knopstoel is een zeer algemeen voorkomende stoel met tal van lokale variëteiten zoals de Drentse of Brabantse knopstoel. Relatief eenvoudig en overal zo’n beetje te maken was dit een uitkomst voor de minder welgestelde milieu’s door het gebruik van direct voorhanden zijnde goedkope materialen. Een verwante variant, maar dan zonder knop kennen we natuurlijk via het schilderij ‘Stoel met pijp‘ van Vincent van Gogh.

Escher in Oirschot IV

675.00

Wordt hier een kader getrokken om, zoals dat op een computer gaat een deel te selecteren voor een bewerking dan wel afbeelding? Of is de getekende stoel uit zijn jasje aan het groeien?

Schoorvoetend wordt hier door de maker de derde dimensie betreden en blijft het tegelijkertijd ook een tekening aan de muur. Wat is nog een lijst en hoe en wanneer gebruik je die?

 

 

Finishing touch (Pinocchio)

Na al vele malen op meerdere manieren de De SBo2 van  Cees Braakman getekend te hebben is het terugkijkend eigenlijk vreemd dat pas nadat de Pinocchio, Pinocchio II en Pinocchio III het levenslicht zagen, ik de relatie legde tussen een potlood wat net het papier raakt én precies op de juiste plek bovendien, dat zo’n potlood dan feitelijk samen met de tekening ook een Pinocchio worden. Nu, dan is het enkel nog zaak om dat vast te leggen, letterlijk wel te verstaan.

Uittreden V (Ponti)

425.00

De Superleggera, nog steeds in productie bij de Italiaanse fabrikant Cassina, een ingenieus ontwerp van architect  Gio Ponti verdiend zeker een hommage! Maar mag dat in twee dimensies? Doet dat wel volledig recht aan dit ontwerp, deze stoel? Het antwoord zit in dit werk besloten: Uittreden.

Ik ben geen stoel

160.00

Een niet mis te verstane uiting van deze stoel, eh getekende stoel. Een speelse verwijzing naar de Belgische surrealistische schilder René Magritte en dan met name naar zijn beroemde schilderij ‘Ceci n’est pas une pipe‘.

Is een getekende stoel net zo veel stoel? Mentaal mogelijk wel dan is het het beeld in je hoofd. Maar als je erop wil gaan zitten? Dit oversteken van begrip naar beeld naar archetype en weer terug vind ik zeer fascinerend, zie bijvoorbeeld ook de tekening ‘Strip‘.
Bedacht in een oplage van 5 is de eerste uit 2017 verkocht. Deze vier allen net voltooid.

Uittreden IV

425.00

Wanneer de beperkingen van twee dimensies je te zwaar vallen dien je uit te treden. Verleg je grenzen en betreed de derde dimensie!

Zie ook Uittreden I, II en III en Escher in Oirschot III en Stairway to heaven.

Uittreden III

425.00

Gerrit Rietveld had als meubelmaker en architect natuurlijk een sterke voorkeur voor drie dimensies. Niet zo vreemd dus dat dit ontwerp van hem, de militaire stoel,  zich aan de beperkingen van twee dimensies ontworsteld.

Zie ook Uittreden I, II, IV en Escher in Oirschot III en Stairway to heaven.